Na stole Evropské komise leží návrh, který má změnit pravidla pro technické kontroly.
Evropská komise (EK) uznala argumenty členských států EU, aby se u aut starších než deset let technická kontrola konala jednou za dva roky, a ne každý rok. Informuje o tom slovenská tisková agentura TASR, která cituje státní tajemnici Ministerstva dopravy Denisu Žilákovou, poté co zasedala Rada EU pro dopravu a energetiku.
Žiláková připomněla, že ministři probírali několik legislativních návrhů z dílny Evropské komise (EK), za nejdůležitější však považuje návrh změny nařízení o technické kontrole osobních vozidel. Evropská komise nejprve předložila návrh, aby se technická kontrola takto starých aut prováděla každý rok.
Finální verdikt zatím nepadl
V praxi to znamená, že na pracovním stole je kompromisní návrh, aby technické kontroly byly jednou za dva roky, tak jak to bylo doposud. Konečné znění revidovaného nařízení o technické kontrole vznikne na třístranných jednáních mezi Radou EU, eurokomisí a Evropským parlamentem.
Žiláková ocenila, že vznikl návrh na digitální přeshraniční spolupráci v této oblasti, což urychlí výměnu informací mezi členskými zeměmi.
Upřesnila, že pokud jde o technické kontroly, bylo na Radě EU schváleno například to, že občan jedné členské země, který studuje nebo žije v jiném členském státě EU, si může provést technickou kontrolu vozidla v zahraničí. Takový typ kontroly platí po dobu šesti měsíců.
Třetí část novely nařízení o motorových vozidlech se týkala podle jejích slov opatření, která zabraňují neoprávněným zásahům do vozidel, například známé „stáčení kilometrů“ na vozidlech. Takovým praktikám má být prostřednictvím pozměněného nařízení EU zamezeno.