Odbory na 27. listopadu vyhlásily celostátní stávku mateřských, základních a středních škol. Kolik se zapojí učitelů a učitelek, zatím není jasné.
Důvodů pro vyhlášení stávky je podle odborů hned několik – třeba pokles mezd a platů, zhoršení životní úrovně zaměstnanců a jejich rodin, kroky vlády v oblasti důchodů, neochota snížit věk odchodu do důchodu pro náročné profese a hrozba zdražení energií. Do stávky se pravděpodobně zapojí i učitelé a učitelky. Právě těch se týká i aktuální průzkum národního institutu SYRI, kterého se účastnilo 1768 pedagogů a pedagožek.
Zdrojů vyčerpání je hned několik
Z výzkumu vyplynulo, že pětina českých učitelů a učitelek se potýká s fyzickým vyčerpáním. Diagnostická data pro syndrom vyhoření pak splňuje šest procent z nich. Za největší zdroje stresu považují problémové chování žactva, vysoké pracovní vytížení, obtížnou komunikaci s rodiči a přetížení administrativou.
Výzkum také ukázal, že většina pedagogů je spokojena se svou prací, nespokojeni jsou však s finančním ohodnocením. Zároveň se prokázala souvislost mezi psychickým stavem učitelů a učitelek a studijními výsledky žactva. Je zajímavé, že vyšší spokojenost učitelů a pocit komunity jsou spojeny s lepšími výsledky žáků v matematice.
„Klíčovým faktorem, který pracovní spokojenost učitelů ovlivňuje, je přitom podle našich zjištění kvalita vedení školy. Spokojenost učitelů tedy přímo souvisí s tím, jaké jsou manažerské a vůdčí schopnosti ředitelů a ředitelek základních škol,“ uvedl k výsledkům šetření Jiří Mudrák ze SYRI a Psychologického ústavu AV.
Na odhad, kolik škol se ke stávce přidá, je podle předsedy Českomoravského odborového svazu pracovníků školství Františka Dobšíka ještě brzy. Školy budou muset o případném zapojení do stávky informovat nejméně tři dny předem.