Český bankovní trh čekají změny. Šestice tuzemských bank totiž spouští novou službu, která by měla zapojenému klientstvu umožnit používat pouze telefonní číslo a zjednodušit a zrychlit tak platby.
Místo čísla účtu by se tak v mobilním bankovnictví objevovalo jen číslo na mobil příjemce. Do projektu Platby na kontakt, jak se nová služba oficiálně jmenuje, se zapojí Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta a UniCredit Bank by ji měly spustit v příštím roce.
Nový způsob platby na telefonní číslo by měl transakce usnadnit a zrychlit.
„Služba je pro všechny fyzické osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné, které se do nové služby aktivně přihlásí. Přinášíme tak další zjednodušení při posílání peněz mezi lidmi,“ říká pro Seznam Zprávy Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.
Nejprve se ale každý uživatel či uživatelka bude muset k službě u své banky přihlásit. „Platby na kontakt budou moci přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě u své banky aktivně přihlásí a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu,“ už dříve vysvětlila Petra Krmelová, ředitelka odboru komunikace a mluvčí České národní banky.
V registru, který provozuje ČNB, je podle slov mluvčí tuzemské centrální banky možné uchovávat u jednoho účtu více telefonních čísel, platí to například pro společné manželské účty. „Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více bankovních účtů,“ upozorňuje Petra Krmelová, mluvčí ČNB.
Pět tisíc maximálně
Maximální výše platby je zatím stanovena na pět tisíc korun. Důvodem je podle České bankovní asociace bezpečnost. Není ale vyloučeno, že by se částka v budoucnu mohla zvýšit. „Platbu na kontakt je možné zadat pouze v českých korunách,“ dodává Jan Schmidt, ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů ČNB.
Jak se ale služba uchytí, se uvidí až po jejím spuštění. „Úspěch služby bude záviset na tom, kolik klientů bude proaktivně registrovat svá telefonní čísla,“ uvedl dříve za Českou spořitelnu mluvčí Filip Hrubý s tím, že očekává zapojení spíše menšiny klientů.
Podle průzkumu České bankovní asociace by ale nové alternativy placení mohly využívat téměř dvě třetiny klientů tuzemských bank. Na posílání maximální částky, tedy pěti tisíc korun, by platby na kontakt využívalo přes čtyřicet procent dotázaných.
Novinka má kromě zrychlení a zjednodušení celého procesu taky zmírnit riziko omylů při zadání špatného čísla účtu příjemce. Zkušenost se spletením čísla bankovního účtu má podle ČBA téměř 40 procent lidí. Číslo účtu je delší než to telefonní a málokdo ho „nosí v hlavě“, jako tomu je často u telefonů.