Za známku lidé zaplatí o 800 korun víc, tedy 2300 korun. To je nárůst o více než 50 procent.
Stávající cena dálniční známky platí už přes deset let, zdražení tak není žádným překvapením. Podle serveru Kalkulátor.cz ale i tak lze najít způsoby, jak na ní ušetřit. Shrnujeme vše podstatné, co je třeba k novým cenám dálničních známek vědět.
Jak mít novou známku za starou cenu?
Dálniční známku musí mít většina řidičů na svých autech s benzínovým či naftovým pohonem. Jestli jezdíš na plyn, zaplatíš polovinu, tedy 1150 korun. Nově bude zaveden také poplatek 570 korun pro hybridní auta. Historické vozy, auta na vodíkový pohon či elektroauta mají jízdu po dálnici nadále zdarma.
Nová cena pro rok 2024 se dá podle Kalkulátoru obejít „fintou“, která je zcela legální a lidem ji poradil sám ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podstatné je vědět, že cena známky platí v den nákupu, ale její platnost lze odložit až o měsíc.
„Pokud si budete ještě v únoru objednávat dálniční známku s platností na 29. března, tak za to zaplatíte taky ještě původní cenu,“ uvedl ministr. Příští rok je totiž přestupní, takže si 29. února můžeš koupit známku, odložit si platnost o měsíc a zaplatíš ještě původní cenu. Od dalšího roku už se ale ceně 2300 korun nevyhneš.
Jak je to u krátkodobých dálničních známek?
Roční dálniční známka sice zdražuje, zlevňují naopak ty s nižší dobou trvání, tedy měsíční a desetidenní. První zmiňovaná zlevní o deset korun, desetidenní o 40. Důvodem je, že Evropská unie stanovuje maximální procento jejich ceny z ročního kupónu. Jednodenní známka na jednorázové cesty vyjde na 200 korun.
Jak to mají kamiony?
Poplatek pro kamiony se v tuto chvíli zvyšovat nebude. „Poplatky za mýto jsou dnes samozřejmě vyšší než u osobních vozidel. Kamiony platí prakticky přesně za každý ujetý kilometr. Výše této ceny je určena Eurovinětou a Česko je na stanoveném limitu. Nemůže proto mýto zvýšit,“ dodával k tématu ministr dopravy.