Evropská komise nařídila americké technologické společnosti Google, aby prodala část podnikání s digitální reklamou. Je to reakce na obavy vyjádřené evropským antimonopolním orgánem, že by internetový gigant mohl využít své dominantní postavení na trhu.
Evropská komise (EK), která je hlavním exekutivním orgánem Evropské unie a plní i roli antimonopolního úřadu, se začala případem Googlu zabývat před dvěma lety.
Google upřednostňuje své reklamy před jinými inzerenty
Podle Komise společnost porušila antimonopolní pravidla EU tím, že narušila hospodářskou soutěž v odvětví reklamního průmyslu (adtech). Komise se staví proti tomu, že Google upřednostňuje své vlastní online reklamy na úkor konkurenčních poskytovatelů reklamních služeb, inzerentů a online vydavatelů. Podle výzkumné společnosti Insider Intelligence je Google nejdominantnější digitální reklamní platformou na světě s 28% tržním podílem na globálních příjmech z reklamy.
„Společnost shromažďuje uživatelská data, prodává reklamní prostor a působí jako prostředník pro on-line reklamu,“ uvedla eurokomisařka Margrethe Vestager, která je zodpovědná za spravedlivou hospodářskou soutěž. Google je tedy zastoupen téměř na všech úrovních odvětví reklamního průmyslu.
Komise požaduje od Googlu prodej části reklamních služeb
V prohlášení EK tvrdí, že „pouze povinný prodej části služeb společnosti Google by vyřešil obavy z narušení hospodářské soutěže“. Google však označil tvrzení Komise za nepodložené.
Příjmy z reklamy, které zahrnují příjmy z vyhledávacích služeb Googlu, Gmailu, Google Play, Map Google, reklamy na YouTube, Google Ad Manager, AdMob a AdSense, loni dosáhly 224,5 miliardy dolarů (4,9 bilionu korun). To představuje 79 procent jeho celkových příjmů.