Množství podvodných e-mailů před Vánoci opět roste. A jsou stále propracovanější.
Lidem chodí čím dál tím více nevyžádaných zpráv, jejichž cílem je vylákat ze svých obětí osobní údaje. Již se nejedná jen o nabídky výher či dárků jako v minulosti. Novým trendem je především zneužívání dopravních společností, které v mailech informují o údajně nevyzvednutých zásilkách či nezaplacených dobírkách.
Zlepšili se i po grafické stránce, e-maily již nejsou na první pohled nesmyslné a plné gramatických chyb. Podvodníci se naučili využívat oficiální loga a zprávy strukturují podle pravých mailů, které společnosti rozesílají.
Je tedy stále složitější falešná oznámení odhalit. Odborníci z firmy ESET na dvojklik.cz především radí zachovat chladnou hlavu. Všechny informace je potřeba si ověřovat a nenechat se vyprovokovat k rychlé reakci.
Vhodné je ověřovat si i e-mailové adresy, ze kterých zpráva přijde, často jsou velmi podobné těm oficiálním, změněné může být například jen jedno písmeno. Dále je doporučené sledovat čas, kdy vám e-mail přišel. Většina firem dodržuje základní pracovní dobu a není obvyklé, aby své klienty informovaly v noci.
K dispozici jsou také různé bezpečnostní systémy, které mohou schránky pomoci zabezpečit. Většina antivirových systémů již v základní verzi obsahuje funkce antispam či antiphishing. Google také nabízí možnost využití bezpečného prohlížení, které tě poté upozorní na malware, riziková rozšíření, phishingové útoky a potenciálně nebezpečné weby.
Nejzákladnějším pravidlem pro ochranu je však využívání zdravého rozumu. Pokud ti do e-mailu přijde nabídka, která zní až příliš dobře, pravděpodobně nebude pravdivá. To samé platí i v případě oznámení o nevyzvednuté zásilce, kterou sis neobjednal*a.
Cílovou skupinou podvodníků jsou především starší lidé, kteří nejsou schopni dostatečně zdroje ověřovat, proto je vhodné se svými prarodiči a rodiči o těchto nástrahách mluvit, aby se dokázali podezřelým e-mailům sami bránit.