Od září 2027 začne na základních školách povinné slovní hodnocení pro žáky prvních a druhých ročníků.
Novinku schválili poslanci všech sněmovních stran. Zákonodárci původně plánovali změnu pouze pro prvňáky, nakonec ji ale rozšířili i pro druhé ročníky. Tento odklon od známkování je podle nich celosvětový trend. Informují o tom Novinky.
V některých zemích, jako je Francie, Švédsko a Rakousko, je již slovní hodnocení povinnou součástí vysvědčení. Výhodou tohoto systému je, že učitelé mohou podrobněji popsat silné a slabé stránky žáka, což mu může pomoci lépe pochopit, na čem musí pracovat. Slovní hodnocení také podporuje motivaci dětí a zlepšuje jejich výsledky. Pro učitele to ale znamená více práce, musí totiž žáky bedlivěji sledovat a příprava vysvědčení je časově náročnější. Zřejmě z toho důvodu není v Česku zatím příliš běžné.
Kritici slovního hodnocení, mezi které patří někteří konzervativní učitelé a rodiče, poukazují na to, že známky jsou pro ně přehlednější a snadněji pochopitelné. Ačkoliv mnoho studií ukazuje, že známky neodrážejí skutečné dovednosti žáků a že kritéria pro jejich udělování se mohou v různých školách výrazně lišit, někteří stále preferují tradiční způsob hodnocení.
Ozývají se ale i hlasy, které zavedení slovního hodnocení vítají. Patří mezi ně například Blanka Zelenková z Asociace předškolní výchovy. „Ve školách by měly být slovní hodnocení a motivace jiné než jen známkami. Napomůže to i volnějšímu přechodu z mateřské do základní školy, aby dítě nebylo vystaveno takovým stresům a vysokým nárokům,“ uvedla pro Novinky. Ředitelka ZŠ Bystřice Jana Servusová z Učitelské platformy zároveň poukazuje na to, že se jedná o dobrý způsob, jak odstranit ve školách nálepky „dvojkařů“ nebo „trojkařů“, aniž by se devalvovaly jedničky.
Slovní hodnocení je součástí širšího opatření, jehož cílem je omezit vysoký počet odkladů školní docházky. Poslanci se také zaměřují na to, aby ve větších školách byl v každé první třídě k dispozici asistent. Kromě toho se chystají změny v posudcích školní zralosti, které by měly lépe zohlednit individuální potřeby žáků.