Výzvy k bojkotu supermarketů kvůli vysokým cenám potravin se dostaly už i do Česka. Někteří plánují obchody bojkotovat předposlední týden v únoru. Refresher oslovil ekonoma, který vysvětlil, proč jsou podle něj cíle bojkotu nesmyslné.
V posledních týdnech se lidé rozhodli bojkotovat obchody v Chorvatsku. Tamní obyvatelé se vzbouřili a přestali navštěvovat supermarkety, aby docílili snížení vysokých cen potravin. Stanice CNN Prima News informovala, že na protesty lidí chorvatská vláda nakonec zareagovala rozšířením seznamu potravin s regulovanými cenami.
Bojkot i v Česku?
A podobné iniciativy k bojkotování obchodů se už dostaly i do Česka. Na Redditu se tak v těchto dnech začala šířit výzva k bojkotu obchodů během předposledního týdne v únoru.
Vznikl také plakát, který lidé sdílí a který vyzývá k bojkotu velkých obchodů v týdnu od 17.2. do 23.2. 2025, aby řetězce „byly nuceny slevit ze svých přemrštěných cen“. „Jinak než společným občansko-spotřebitelským odporem změna nenastane,“ stojí na plakátu.
„Dalším cílem je eliminace zneužívání slev, které jsou ve skutečnosti ‚normální‘ ceny,“ stojí v příspěvku, který vyjadřuje i nesouhlas s používáním zákaznických kartiček.
Nesmysl, říká ekonom
Redakce Refresheru k bojkotu oslovila ekonoma Petra Bartoně, který říká, že z jeho pohledu jsou cíle bojkotu nesmyslné. „I kdyby bojkot snížil nákupy na týden, lidé o to více nakoupí předtím a potom,“ vysvětluje s tím, že stále není ani jisté, zda někoho výzva skutečně přesvědčí obchody bojkotovat.
Kromě toho by takovéto bojkoty podle Bartoně mohly paradoxně mít opačný efekt, tedy další zdražení potravin. „Pokud by se to (bojkot, pozn. red.) opakovalo pravidelněji, tak takto v čase méně rovnoměrné zásobování je vždy dražší zásobování, takže by bojkot drahých potravin jen zdražil potraviny,“ uvedl Bartoň pro Refresher.