Nejen ve společnosti, ale i v rodinách. Genderové stereotypy mohou studentkám bránit v pokrocích ve vzdělání, naznačuje výzkum.
Podle zjištění prezentovaných na University College London rodiče častěji přeceňují matematické schopnosti synů než dcer. „Někdy slýcháme, že dívky nemají rády matematiku, ale co bylo provedeno, aby se zjistilo, proč ji nemají rády? Jsem přesvědčena, že je to důsledek dlouholeté výchovy v tomto stereotypu,“ uvedla dle deníku The Guardian Valentina Tonei, ekonomka z Univerzity Southampton.
Tonei a její kolegové analyzovali údaje od přibližně třech tisíc dětí a jejich rodičů. Byli požádáni, aby v různých časových bodech hodnotili schopnosti svých dětí v matematice a čtení, a skóre pak bylo porovnáno se skutečnými výsledky dětí. V matematice pak přehnaná důvěra rodičů ve schopnosti chlapců výrazně převýšila jejich nepatrně lepší výsledky. Ve čtení měli rodiče tendenci hodnotit lépe schopnosti dívek – ale úměrně jejich lepším výsledkům v testech.
„Mnoho předsudků je nevědomých, a proto je třeba jednat již v raném věku. Tyto výsledky mohou být poměrně mocným nástrojem, pokud jde o to, jak změnit přesvědčení rodičů,“ upozornila Tonei. Výzkum také naznačil, že předsudky rodičů mohou mít vliv na vzdělávací dráhu dítěte. Znalosti studentů otestovali o dva roky později. „Čím více rodiče děti přecenili, tím vyšší byla úroveň dovedností těchto dětí o dva roky později,“ řekla Tonei.