Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Ondřej Mrázek
6. června 2024 v 19:18
Čas čtení 2:47

Honza řídil zásah záchranářů během vlakového neštěstí v Pardubicích. Popsal, jak vše probíhalo

Kategorie:
Rozhovory
Uložit Uložené
Honza řídil zásah záchranářů během vlakového neštěstí v Pardubicích. Popsal, jak vše probíhalo
Zdroj: TASR / AP / HZSCR

Ve středu v noci došlo v Pardubicích k vážné vlakové havárii, během které zemřeli čtyři lidé a další desítky byly zraněny. Honza měl v tu dobu službu na operačním středisku, odkud s kolegy ze záchranné služby celý zásah řídil.

Čau Honzo, můžeš čtenářům v rychlosti říct, co děláš?

Ahoj, jasně. Pracuji už osmým rokem jako zdravotnický záchranář. Polovinu času sloužím jako záchranář na výjezdové posádce, polovinu času jsem na dispečinku v operačním středisku. 

6. června 2024 v 9:31 Čas čtení 1:07 Srážku vlaků způsobil průjezd RegioJetu na červenou. Případ vyšetřuje policie (Aktualizováno) Srážku vlaků způsobil průjezd RegioJetu na červenou. Případ vyšetřuje policie (Aktualizováno)

Jaká byla tvoje role při včerejším zásahu?

Byl jsem vedoucí směny na dispečinku, takže moje role byla kompletně koordinovat a řídit zásah. Jednou z mých povinností například bylo rozhodnout, jestli vyhlásit traumaplán, což jsme i udělali. Dále jsme koordinovali odvoz pacientů do nemocnic, přičemž probíhala intenzivní komunikace se všemi zdravotnickými zařízeními, která pak pacienty přijímala. No a v neposlední řadě jsme byli v kontaktu se složkami ze sousedních krajů, které nám vypomáhaly. 

Pak jsem samozřejmě byl v neustálém spojení jak s velitelem zdravotní složky, což je hlavní záchranář na místě, tak s velitelem odsunových jednotek. Ty právě řeší odvoz pacientů. S nimi jsem vlastně koordinoval celý zásah, aby organizačně vše jelo, jak má. To byl včera můj primární úkol.

V prvotní fázi jsme počítali s tím, že ve vlaku tou dobou cestovaly stovky cestujících a ten počet zraněných tak mohl být mimořádně vysoký.

Kdy jste se dozvěděli, že k nehodě došlo? Jaký je v takových případech postup?

Bezprostředně po srážce. Volal nám svědek havárie a popisoval nám, co se stalo. Kolegyně, která s ním byla na telefonu, musela jako první zjistit přesnou adresu. Problém byl, že dotyčný nebyl úplně schopný popsat, kde je. Věděli jsme jen to, že vlak se nachází někde v Pardubicích.

25. května 2024 v 9:00 Čas čtení 3:18 Devítiletá Anička zmizela, její tělo odkryla až divoká zvěř. Připomeň si nejznámější případ ztraceného dítěte v historii Česka Devítiletá Anička zmizela, její tělo odkryla až divoká zvěř. Připomeň si nejznámější případ ztraceného dítěte v historii Česka

Chvíli nám tedy trvalo určit přesnou polohu nehody, což je vždycky to nejstěžejnější. Jakmile jsme věděli, co se stalo a kde, začali jsme událost zpracovávat. Vyslali jsme všechny pardubické posádky na místo – tedy s výjimkou jediné. Následně jsme zjišťovali povolání dalších posádek mimo Pardubice. Hned poté jsme řešili potenciální rozsah škod a počty zraněných, což bylo opět složité přesně určit.

V prvotní fázi jsme počítali s tím, že ve vlaku tou dobou cestovaly stovky cestujících a ten počet zraněných tak mohl být mimořádně vysoký. Posádky tak byly poučeny a věděly, že se nám mají po příjezdu na místo okamžitě ozvat. To abychom mohli zjistit konkrétní informace.

Jak ses postupně dozvídal o rozsahu škod?

Jakmile na místo přijela první záchranářská posádka, která se stala velitelem zdravotní složky, komunikovala se mnou. Nejprve potvrdili, že k události skutečně došlo. Museli potvrdit, že se opravdu jednalo o závažnou vlakovou nehodu. Hned nato se museli vydat zhodnotit rozsah celé události.

V následujících minutách pak měli za úkol vytvořit situační přehled a podat mi takzvanou situační zprávu. Potřeboval jsem přesně znát: co se stalo, v jakém rozsahu, jaký je zhruba počet zraněných a jaká tam jsou rizika pro záchranáře na místě. Hrozilo například riziko v podobě nestabilního vykolejeného vagonu, kam se tím pádem v danou chvíli nedalo dostat, protože se mohl zřítit.

19. května 2024 v 9:00 Čas čtení 4:37 Tragický příběh největší nehody v historii Formule 1. Ke srážce deseti aut přispěla nepatrná chyba při startu Tragický příběh největší nehody v historii Formule 1. Ke srážce deseti aut přispěla nepatrná chyba při startu

Každopádně na základě situační zprávy jsem zhodnotil, že se jedná o mimořádnou událost, a vyhlásili jsme traumaplán.

Co se ti během toho všeho honilo hlavou?Nejdřív se mi asi honilo hlavou, že to je hodně špatný vtip. Že není možné, aby se tohle teď dělo. Adrenalin vás ale kopne velmi rychle. Jakmile jsme si uvědomili, že se to skutečně děje, což bylo v rámci vteřin, hned jsme se pustili do práce. V tu chvíli není na co čekat, rozhodnutí musí přicházet okamžitě. A na to jsme připraveni.

Traumatologický plán neboli traumaplán je dokument, který slouží ke stabilizaci a zmírnění následků poranění při mimořádných událostech a krizových situacích, například při úrazech, neštěstích, haváriích či požárech.

Byl bys včera raději na místě s ostatními než na dispečinku?

Zpětně se to těžko hodnotí. Tím, že tu práci dělám opravdu půl na půl, je vždycky padesátiprocentní šance, že skončím u zásahu nebo na dispečinku. Myslím, že jsem byl tam, kde jsem měl být. Díky tomu, jak jsme fungovali, se nakonec všechno dobře zvládlo.

Díky nejen za tvou práci, ale i všech tvých kolegů a kolegyň a vůbec lidí, kteří se včera na zásahu podíleli. A teď už se běž vyspat.

21. ledna 2024 v 16:00 Čas čtení 8:34 „Tady to bylo prostě čisté zlo. Nejhorší bylo ticho.“ Mluvili jsme s těmi, kteří zasahovali na filozofické fakultě „Tady to bylo prostě čisté zlo. Nejhorší bylo ticho.“ Mluvili jsme s těmi, kteří zasahovali na filozofické fakultě
Domů
Sdílet
Diskuse