Podle výsledků posledního průzkumu společnosti Kaspersky se umělá inteligence stává fakticky novým členem společnosti. Lidé by si ji dokonce uměli představit jako svého nadřízeného.
Nová zpráva „Excitement, Superstition and great Insecurity – How global Consumers engage with the Digital World“ společnosti Kaspersky přišla s poměrně zajímavými zjištěními. Umělá inteligence (AI) se podle všeho stává fakticky novým členem společnosti.
Třetina respondentů (34 procent) se domnívá, že AI může být díky své nestrannosti lepším vedoucím než člověk. Převážná většina (57 procent) je připravena používat AI k efektivnějšímu řízení svého každodenního života, a 31 procent by ji využilo při hledání vhodného partnera v seznamovací aplikaci.
ChatGPT, jeden z nejoblíbenějších chatbotů na světě, zaznamenal podle statistik na Similarweb po spuštění v listopadu 2022 v prvním měsíci 153 milionů návštěv a v dubnu 2024 dosáhl vrcholu 2 miliard návštěv. V reakci na rychlý vývoj v oblasti umělé inteligence provedla společnost Kaspersky hloubkovou studii, která zkoumala současnou úroveň důvěry v AI a její roli od manažerských pozic na pracovišti až po pomoc při důležitých životních rozhodnutích.
Další oblastí, kde může AI sehrát aktivní roli, je vzdělávání. Téměř polovina respondentů (47 procent) předpokládá, že děti se budou v blízké budoucnosti učit prostřednictvím virtuálních zážitků ve virtuálních světech, označovaných jako Metaverse.
Polovina všech uživatelů (50 procent) se domnívá, že AI se již stala neodmyslitelnou součástí jejich života, přičemž 43 procent má pozitivní názor na její potenciál přinést mnoho zajímavých příležitostí a zlepšit budoucnost všech lidí. Většina respondentů připouští, že umělá inteligence má schopnosti v kreativních oblastech – 62 procent věří, že AI je věrohodným tvůrcem uměleckých děl.
„Jsme svědky rostoucího využívání AI jako cenného nástroje, který pomáhá lidem v nejrůznějších oblastech. Kromě tradičních aplikací, jako je zpracování a analýza dat, je AI svěřováno stále více osobnějších rolí, včetně romantiky, vzdělávání a práce. S dalším vývojem technologií AI se jejich potenciál pro inovace a zlepšování lidských zkušeností ještě prohlubuje. Tento pokrok však přináší i nečekaná rizika a sofistikované hrozby, od přílišného spoléhání se na rady AI až po phishing, deepfakes a krádeže identity s podporou AI. To jsou problémy, které musíme řešit na více úrovních,“ komentuje Vladislav Tushkanov, manažer skupiny pro výzkum a vývoj ve společnosti Kaspersky.
Jak se chránit před hrozbami AI?
Na ochranu uživatelů před hrozbami řízenými umělou inteligencí společnost Kaspersky doporučuje:
2. Abyste se vyhnuli rizikům spojeným s falešnými zprávami, je dobré nedůvěřovat slepě žádostem o osobní údaje nebo peníze, i když se zdá, že pocházejí od přátel, rodinných příslušníků nebo kolegů. Je prozíravé si pravost takových žádostí ověřovat prostřednictvím alternativních způsobů komunikace.
3. Pomocí online kontroly ochrany osobních údajů je zapotřebí upravit nastavení ochrany osobních údajů tak, aby se omezilo riziko krádeže identity s podporou AI. Tento přístup minimalizuje množství osobních informací přístupných online, což aktérům hrozeb ztěžuje zneužití osobních údajů.