Jak postupovat, když máš sjednaný zájezd v oblastech, kde hrozí riziko nebezpečí? Sepsali jsme ti přehled.
Požáry na řeckém ostrově Rhodos v těchto dnech dopadají nejen na tamní turisty a turistky, ale také na letecké společnosti, cestovní kanceláře a pojišťovny po celém světě. Ty jsou zavalené dotazy cestujících, kteří buď na ostrově jsou, nebo se tam teprve chystají. Potřebuješ rychle vědět, jak postupovat, ale linky jsou stále obsazené? Odpovídáme na nejčastější otázky.
Mám naplánovaný zájezd do jedné z postižených oblastí nebo tam, kde zrovna propukl požár. Co můžu od cestovní kanceláře očekávat?
Kanceláře by měly v následujících hodinách či dnech nabídnout cestujícím nějaké náhradní řešení. Pokud se zájezd zruší, jako kompenzaci primárně umožňují odklad cesty nebo změnu na jiný zájezd.
Co ale mnozí turisté a turistky možná neví, je, že dovolenou do alternativní destinace lze odmítnout. Avšak pouze v případě, že náhradní řešení není srovnatelné s původním zájezdem, například kvalitou hotelu apod. K tomu všemu musí splnit bezpečnostní požadavky. Pokud se podmínky ze strany cestovky nedodrží, lze od smlouvy odstoupit.
Další možností je bezplatné storno. Aktuálně jej dle vyjádření cestovek nabídly Fischer, Exim Tours nebo CK Blue Style těm, kteří mají na jih Rhodosu odletět v nadcházejících dnech. O pomoc s náklady spojenými s rušením zájezdů nebo přeložením do jiných destinací mohou CK teoreticky požádat i ministerstvo pro místní rozvoj.
Cestovní kanceláře také mohou nabídnout cestujícím náhradu plné ceny cestovního dokladu. To může být uskutečněno formou buď vrácení peněz, nebo poukazu, pokud s tím pasažérstvo souhlasí. Přijímání poukazů za zrušené zájezdy však musí být dobrovolné, nesmí dojít ke zbavení práva na vrácení peněz.
Pořadatelé zájezdu však nyní primárně řeší závazky vůči klientům a klientkám z hlediska bezpečí a zdraví, kteří jsou stále na místě. Další termíny tak budou řešit podle vývoje situace na ostrově. „Prosíme klienty s odletem až v následujících dnech a týdnech, aby vyčkali a neblokovali telefonní linky. Pokud se budou jejich zájezdu týkat nějaké změny, obdrží následně informace podle vývoje situace,“ uvádí mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková.
Za jakých podmínek dochází ke zrušení zájezdu nebo k evakuaci?
Postup vždy záleží na vývoji v zemi a pokynech ministerstva zahraničních věcí. Resort aktuálně nedoporučuje cestovat do požárem postižených oblastí ostrova Rhodos.
Samotné doporučení MZV však automaticky neznamená povinnost rušit zájezdy. Řada cestovních kanceláří tak však činí a doporučení respektuje. Nyní přistupují ke zrušení zájezdů a posílání letadel k evakuaci.
Prioritou je v současnosti přeprava turistů a turistek z nejvíce zasažených oblastí zpět do ČR. Repatriační let pro své klienty vyslala mateřská skupina cestovních kanceláří Exim Tours a Fischer, stejně tak učiní Čedok. Kvůli požárům na jihovýchodě Rhodosu musely být evakuovány stovky Čechů a Češek.
Pokud repatriační lety cestovních kanceláří nebudou stačit, zapojí se do evakuace českých občanů armáda. Připravené jsou letouny Airbus a CASA. „Ministryně obrany Jana Černochová mi potvrdila, že armádní letadla jsou připravena okamžitě odletět do Řecka, pokud si to situace vyžádá,“ uvedl premiér Petr Fiala (ODS) v oficiálním vyjádření.
Mám koupený zájezd do nezasažené části ostrova, ale bojím se odletět. Mám nárok na vrácení peněz?
Jakákoliv nečekaná událost v cizí zemi často snižuje i zájem o letenky a zájezdy v okolních destinacích. Pokud se však cestující sami rozhodnou neletět a cestovní kancelář pobyt nezrušila, ze zákona se jedná o „dobrovolné“ zrušení zájezdu, tudíž se zde nárok na bezplatné storno neuplatňuje. Týká se to zejména případů, kdy je okolní oblast nezasažená, nespadá pod doporučení resortu necestovat tam a ani se zde nepředpokládá jakékoliv riziko nebezpečí.
Lidé se v těchto situacích budou muset s kanceláří domluvit na storno poplatcích, které se řídí podmínkami uzavřenými během rezervace. Každý pořadatel totiž řeší zrušení zájezdu jinak.
Kdy mohu požadovat odškodnění od cestovky nebo aerolinky?
V případě události, která nastala v průběhu dovolené a narušila ji, se jedná o vadu zájezdu a dopravce či pořadatel zájezdu musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči. Co ale takové proplacení peněz nad rámec ceny zájezdu či letenky? Nárok na odškodnění definuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, které se vztahuje na cestující odlétající z EU. Výše finanční kompenzace je většinou určená vzdáleností letu, může se dostat až do částky 14 tisíc korun.
Na nárok na odškodnění však málokdo dosáhne, vztahuje se na něj totiž spousta výjimek. Jednou z nich je mimořádná, neočekávaná událost, kterou dopravce či cestovní kancelář nemohli předpokládat. Jde zejména o důvody, jako jsou špatné počasí nebo válečné a politické nepokoje. Tudíž na přírodní katastrofu, jako je požár, za kterou pořadatel zájezdu „nemůže“, se odškodnění nevztahuje.
Mezi mimořádné události se ale naopak řadí porucha letadla či stávka zaměstnanců a zaměstnankyň letecké společnosti. V těchto případech máš na kompenzaci nárok. Jak postupovat v těchto problémech, jsme ti shrnuli v našem samostatném článku.
Pomůže mi cestovní pojištění?
Pokud cestovní kancelář zájezd nezruší a může proběhnout bezpečně, je v takovém případě možné řešit to například pomocí cestovního pojištění storna. Částka a konkrétní podmínky vždy závisí na konkrétní pojišťovně a smlouvě, kterou si lidé před odletem sjednali.
„Přírodní katastrofy jako takzvaná vyšší moc totiž bývají vyjmuty z některých rizik, která cestovní pojištění jinak hradí. V souvislosti se současnou krizí v Řecku zatím pouze pojišťovna VZP, ČSOB pojišťovna a Colonnade pojišťovna přislíbily buď plné krytí dle pojistných podmínek, nebo alespoň uznání celé řady plnění,“ uvádí Ondřej Vacek, produktový specialista portálu Top-Pojištění.cz.
Konkrétně pojišťovna VZP na svých stránkách uvádí, že v případě předčasného návratu mohou cestující uplatnit nároky na odškodnění až 1 500 Kč na osobu a den. Pokud si sjednali nadstandardní připojištění tzv. bezpečnostních rizik, od pojišťovny mohou dostat i více peněz. Samozřejmě je ale potřeba dodat potřebné dokumenty.
„Škodu vzniklou v souvislosti s náklady vynaloženými na cestu do bezpečného místa, včetně nákladů na ubytování, nebo v souvislosti s náklady vynaloženými na cestu do České republiky můžete uplatnit až do výše 30 000 Kč (podle sjednaného limitu). Dokládá se dokumenty o místu pobytu a jízdními doklady / účty za ubytování,“ uvádí VZP.