Na výtoňském železničním mostě v centru Prahy dojde od neděle 10. prosince k výraznému omezení vlakového provozu. Změny nejvíce pocítí lidé cestující na západ od hlavního města.
Správa železnic k tomuto poměrně radikálnímu kroku přistoupila s ohledem na nedávná měření, která odhalila špatný technický stav mostu. „Naší prioritou je zajištění bezpečné, funkční a dostatečně kapacitní železniční dopravy. Bohužel, vzhledem k výsledkům měření na mostě bylo nutné zavést značná omezení provozu. Nepotěšíme zejména cestující na západ od Prahy, ale chceme-li zajistit jejich bezpečnost, nemáme jinou možnost,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.
Místo hlaváku na Smíchov
Výraznou změnou bude zákaz vzájemného míjení vlakových souprav, na mostě se bude moct v jednu chvíli nacházet pouze jeden vlak. Dojde také ke snížení rychlosti ze současných 40 na 20 kilometrů v hodině. Intenzita železniční dopravy se v místě sníží asi o dvě třetiny.
Změny se dotknou tisíců cestujících, kteří využívají příměstské linky mířící na západ od Prahy. Zejména se jedná o vlaky linky S7 na trase Praha hlavní nádraží – Řevnice, které budou nově ukončeny na Smíchově. Jedná se o 59 spojů denně. Na „hlavák“ nově nepojedou ani spoje na trase Praha hlavní nádraží – Hostivice – Rudná u Prahy, jejichž novou konečnou bude taktéž Smíchov.
Ve hře je i úplné zastavení provozu
V prvním pololetí příštího roku bude proveden nový propočet aktuálního mostu, podle kterého se rozhodne o jeho dalším osudu. „Výsledky těchto přepočtů pak mohou vést k dalším provozním omezením, v krajním případě i zastavení provozu,“ dodává Paidar.
Dvojkolejný železniční most na Výtoni, který v současnosti využívají stovky vlaků denně, byl otevřen v roce 1901. Již řadu let se vede debata, zda jej renovovat, či nahradit mostem novým. V loňském roce se uskutečnila mezinárodní architektonická soutěž, jejímž vítězem se stal návrh, který počítá s odstraněním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí. Takové řešení prosazuje i samotná Správa železnic.