Navzdory protiruským sankcím se řetězci daří.
Po třech letech od začátku ruské války na Ukrajině a na to konto uvalených sankcích to vypadá, že ne všechny ekonomické aktivity Rusů v České republice zpomalily. Řeč je o ruském diskontním řetězci Mere.
Maloobchodní řetězec, který si zakládá na minimalismu a nízkých cenách, stejně jako na nízkých provozních a marketingových nákladech i nákladech na vybavení, v Česku expanduje. Před několika dny otevřela společnost již svou pátou prodejnu v České republice a plánuje další. O jejích majitelích toho není mnoho známo a společnost je obecně netransparentní. Již v roce 2021 řetězec oznámil, že chce v Česku otevřít zhruba 50 prodejen. To se sice nestalo, ale od svých plánů neustoupil. Zákazníci měli o řetězec evidentně větší zájem než jinde, protože v roce 2023 více než zdvojnásobil tržby z 93 milionů korun na 198 milionů korun.
Zatímco většina obchodních řetězců se snaží o co nejšetrnější prostředí, Mere si s kulturou prostředí příliš hlavu neláme. Interiér připomíná spíše nevzhledné skladiště nebo sklad východního bloku z 90. let. Řídí se heslem: „Nízké ceny každý den“. Zboží, většinou na paletách, pochází z Ukrajiny, Litvy, Lotyšska, Polska, Srbska, Bulharska a České republiky.
Řetězec Mere, v Rusku známý jako Svetofor, založili v roce 2009 ruští bratři z Krasnojarsku Sergej a Andrej Šnaiderovi. Zhruba o deset let později začali expandovat a plánují tisíce poboček po celé Evropě. Boom téměř definitivně skončil poté, co Kyjev v roce 2021, ještě před ruskou invazí na Ukrajinu, zařadil bratry na sankční seznam.