Česko a Slovensko by v budoucnu měla spojovat vysokorychlostní železnice, obě strany nyní domlouvají její podobu a začínají plánovat výstavbu. Cesta k realizaci projektu však bude ještě velmi dlouhá, takže si rychlovýlet zatím neplánuj.
Slovenská strana dokončila studii proveditelnosti výstavby vysokorychlostní trati mezi Bratislavou a hranicemi s Českem, teď ji musí schválit tamní vláda, informoval iRozhlas. Česká strana už má svůj dokument připravený a budou tak moci zahájit společné plánování.
Z Brna do Bratislavy za hodinu?
„Ze stanice Bratislava-západ bude postavena čistě nová trať na novém tělese pro rychlost 300 až 400 kilometrů za hodinu až do České republiky,“ řekl pro Radiožurnál ředitel odboru strategie Železnic Slovenskej republiky Miroslav Garaj.
Budeme si na ni však muset ještě dlouhé roky počkat. „Jde o novou trať, takže ten proces předpokládám v horizontu dvou až tří let. A spuštění projektu je v přípravě na rok 2029 nebo 2030. Předpokládaný začátek výstavby by nebyl dříve než v horizontu let 2036 až 2040,“ dodal Garaj. Jak upozornil iRozhlas, proces získávání potřebných povolení, projektování a výkupů pozemků bývá u takovýchto staveb velmi obtížný a trvá dlouho.
Z Brna do Ostravy rychlovlakem již za osm let
Vysokorychlostní trať povede z Brna k Břeclavi a dál k hranicím. První úsek by se měl začít stavět v roce 2028 a zprovoznit ho chce Správa železnic do roku 2033, kdy se tak poprvé budeš moci svézt rychlovlakem mezi Brnem a Ostravou. U Břeclavi se pak trať rozdvojí směrem na Rakousko a na Slovensko.
Podle informací iRozhlasu stát také připravuje další vysokorychlostní tratě, jako například z Brna do Prahy, která by mohla být zprovozněna v roce 2036, a poté v roce 2040 ještě dál do Drážďan.