Zbývající úsek mezi Přerovem a Říkovicemi je dokončen, takže se po neskutečných 58 letech nejstarší, nejdelší a nejdůležitější dálnice kompletně zprovoznila.
„Jde o významný den pro celou českou dálniční síť,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl k otevření posledního úseku dálnice D1 dlouhého 10,1 kilometrů. Silničářům se dokonce podařilo otevřít zbývající úsek o 91 dní dříve, než se plánovalo a vyšlo to na 7,9 miliardy korun bez DPH, kdy většinu nákladů uhradí Evropská unie.
Cestování napříč Českem se výrazně zrychlí. „Každé dokončení dálničního úseku znamená obrovskou úlevu pro obce a města v okolí. Po dobu výstavby doprava zatěžuje místní komunikace, objížďky i průtahy, takže otevření celé D1 je jednoznačně pozitivní krok. Je to přínos jak pro řidiče, tak pro obyvatele dotčených regionů,“ podělil se o svou radost vedoucí Ústavu pozemních komunikací na Vysokém učení technickém v Brně.
D1 tak dohromady měří 376 kilometrů. Plán na její výstavbu se řešil už před druhou světovou válkou, nakonec se ale začalo stavět až v roce 1967 v úseku mezi Prahou a Mirošovicemi. Celý úsek mezi Prahou a Brnem byl dokončený v roce 1980. Původně měla dálnice vést až na Slovensko, když se ale Československo rozpadlo, trasa D1 byla odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Nakonec se prodloužila až k Ostravě a polské hranici.