Česko, pro tebe všecko. Původně Babišův slogan si propůjčila ODS do grafiky, kterou sdílela s popiskem, že jí dorazila WhatsAppem.
Narážela tak také na jinou Babišovu známou hlášku. Jenže grafika jí pravděpodobně nedorazila tak úplně WhatsAppem.
Jak na X upozornil novinář Jakub Zelenka, nově vytvořenou webovou stránku si ODS nechala zřejmě nechat zpracovat sama. „Na tomhle mě vždy fascinovalo, že strany nechávají v těch obrázcích podrobná metadata. Takže i když to nikdo nepodepíše, autora vždy znáte,“ připsal ke screenshotu, kdy pomocí pár kliků zjistil, že autorem obrázků je Pavel Horák z organizace ODS.
Lidé se ve vlákně pousmívají původnímu názvu obrázku, který autor nazval jednoduše „antikampaň“. Jak podotýká Zelenka, vymazat tato data je přitom jednoduchý úkol na několik kliků. Tím ale nedotaženosti ODS nekončily.
Doménu s názvem ceskoprotebevsecko.cz, na kterou grafika odkazuje, si totiž nechala registrovat sama strana, a to už v dubnu 2024, kdy si ji zaplatila na celý rok.
Na ODS se svalila vlna kritiky. Grafiku sdílela například dvojka kandidátky do Evropského parlamentu Veronika Vrecionová. V komentářích na příspěvek zareagoval mimo jiné její stranický kolega Jan Zahradil. „Tohle je bohužel, Veroniko, marketingové dno. A politická chyba. Mluvil jsem o tom na kongresu. Dělat ze všech našich oponentů ruské agenty je hluboce nezodpovědné a dlouhodobě se nám to vymstí. Je to populismus okamurovského typu, jen o 180 stupňů opačný,“ napsal současný europoslanec.
S žádostí o vyjádření oslovila ODS například CNN Prima News. „Babiš dlouho pomáhal putinovskému režimu: jako Česká republika jsme byli zcela závislí na ruském plynu, Rusové měli šanci dostavovat Dukovany. Jeho výroky o ruské agresi na Ukrajině jdou na ruku Putinovi, jsou naivní a dokládají, že nerozumí mezinárodní politice. Všichni si pamatujeme cestu Radka Vondráčka do Ruska, kde se podbízel lidem ze sankčních seznamů. A takto bychom mohli pokračovat,“ vysvětlil antikampaň mluvčí ODS Jakub Skyva pro televizi.
„Rozhodli jsme se proto poukázat na fakt, že Babišovi o Česko opravdu nikdy nešlo. Považovali jsme za nutné reagovat na prázdné volební heslo hnutí ANO, naše kampaň ale zůstává dále pozitivní. Na naše sdělení dostáváme zejména pozitivní reakce – i když je zřejmé, že se nemůže líbit všem,“ dodal ještě.
Jak televize ještě upozorňuje, přestože se ODS ke kampani rychle přiznala, podle Lukáše Valeše je taková strategie hloupá, i když by se dala uhájit. „Ne se takto nachytat na švestkách. Navíc zákon hovoří jasně o tom, že zadavatelé reklamy – je-li politická – musí uvést zdroje financování. Tedy kdo si kampaň objednal a kdo ji zaplatil. To je další věc, může dojít i k problému se zákonem. Opravdu jde o něco, co bychom v českém veřejném prostoru neradi viděli,“ uvedl.