Společnost Sekyra Group staví čtvrť Smíchov City na pozemcích, které získala od státní firmy České dráhy za téměř čtvrtinu ceny, kterou zaplatila jinde.
Za pozemky na Žižkově developer zaplatil přes 23 tisíc korun za metr čtvereční, na Smíchově ho pak stejná plocha vyšla na necelých 6 200 korun. S případem nyní přišel pořad Reportéři ČT.
Na příliš nízkou cenu pozemků v pořadu upozorňuje realitní makléř David Pátek, který o neodpovídajících částkách promluvil už v roce 2021. Ze smluv s jinými developery vyplývá, že jiní kupující platili běžně jiným prodávajícím 2,5 až 3,5krát více než Sekyra Group Českým drahám.
Podle právníka Petra Leyera České dráhy před 20 lety uzavřely smlouvu o společném podniku, na jehož základě vznikla Českým drahám povinnost prodat pozemky právě Sekyra Group. Problémem je však to, že při stanovení ceny už neproběhla další soutěž, určil ji pouze znalecký posudek.
Generální ředitel ČD neviděl problém
Obě strany ji obhajovaly. „Nemyslím si, že byly pozemky prodány pod cenou, protože jsou tam znalecké posudky, revizní znalecké posudky, jsou tam vyjádření právní kanceláře, zhodnocení péče řádného hospodáře a další, v podstatě jakoby podklady,“ uvedl předloni v září bývalý předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.
S tvrzením, že cena byla přiměřená, ale nesouhlasí spousta expertů. „Ztráta dle našich propočtů byla od 1,6 až do dvou miliard korun. Potvrzuje to současný nákup pozemků na Žižkově,“ potvrdil realitní makléř Otakar Schuma.
„Hrubě pod cenou“
„Tvrdím od první chvíle, že prodej pozemků na Smíchově byl hrubě pod cenou,“ uvedl poté senátor Václav Láska (SEN 21). „Českým drahám mohlo být, pardon, upřímně řečeno, úplně putna, co se tam postaví. Ony měly co nejlépe zpeněžit majetek, který měly,“ dodal.
To, že možná došlo k pochybení, navíc uznává i nynější vedení státního podniku. Vše navíc potvrdil provedený audit, podle kterého obchod pro České dráhy opravdu nebyl výhodný. Smlouva mezi ČD a Sekyra Group je podle něj nevyvážená a dráhy mají v jednání poměrně svázané ruce. Pozemky developerům prodaly i později, za cenu sice vyšší než původní, ale stále o zhruba 10 tisíc nižší, než je cena za pozemky na Žižkově. Tam totiž České dráhy žádnou smlouvou vázány nebyly.