Léto už máme bohužel za sebou a je potřeba se připravit na několik následujících mrazivých měsíců. A pokud jsi majitelem či majitelkou auta, neměl*a bys zapomenout na zimní přezutí.
To, že je potřeba na zimu pneumatiky vyměnit, asi tuší i ti z nás, kteří auto nevlastní. Málokdo ale vlastně ví, do kdy je třeba je vyměnit a jaká pokuta za případné zanedbání hrozí, připomíná server Garáž.cz. Přečti si proto ty nejdůležitější informace, ať předejdeš případným problémům na silnici.
Obecně platí, že povinnost mít nasazené zimní pneumatiky platí od 1. listopadu až do 31. března. Má to ale své výjimky. Vyměněné je musíš mít pouze pokud:
- Na silnici leží sníh, led nebo námraza,
- lze vzhledem k povětrnostním podmínkám očekávat, že se na silnici objeví sníh, led nebo námraza,
- pokud to vyžaduje dopravní značka C15a „povinná zimní výbava“.
V momentě, kdy tyto podmínky nebudou splněné, pokutu nedostaneš. Počasí je ale nepředvídatelné, je tedy možné, že se námraza objeví ze dne na den, proto je určitě lepší řešit výměnu s předstihem. Samozřejmě nejen kvůli případné pokutě, ale i kvůli bezpečnosti tvé i ostatních účastníků a účastnic provozu.
Jak poznám zimní pneumatiky?
Platí několik pravidel, která musí tento typ splňovat. Jde především o hloubku dezénu. Jak připomíná stanice CNN Prima NEWS, že nové zimní pneumatiky se pohybují mezi sedmi až osmi milimetry. Nesmí se však sjíždět pod čtyři milimetry. V běžném životě je poznáš především podle vločky nebo horského štítu na štítku pneumatiky. Označeny by měly být symboly M+S, M.S, M/S nebo MS na bočnici.
Jaká pokuta mi hrozí?
Už výše jsme zmínili, že především nejde o případnou finanční sankci, ale o bezpečnost na silnicích. Taková pokuta ale přece jen umí být nepříjemná. Pokud tě v zimních měsících a nepříznivých podmínkách na silnici po 1. listopadu zastaví hlídka, může tě to stát až 2 000 korun. A pokud v tomto případě způsobíš dopravní nehodu, může ti pojišťovna krátit plnění z povinného ručení nebo havarijního pojištění.
A co celoroční pneumatiky?
Setkat se můžeme i s pneumatikami označenými jako all season nebo 4 season. Ty jsou vhodné především pro občasné řidiče, kteří nejezdí do míst s extrémním počasím. Mají totiž označení M+S a vyhovují tak klasifikaci jako zimní, ale zároveň v nich lze jezdit i v létě. Ani v jednom období nefungují úplně ideálně, ale na běžný provoz ve městech jsou dostačující.