Francouzskému řidiči byly uděleny pokuty v celkové výši téměř 25 000 liber za jízdu v londýnské zóně s nízkými emisemi, přestože jeho minibus byl osvobozen od poplatku za emise.
Fernando Neiva, který provozuje dopravní službu pro francouzské turisty do Spojeného království, dostal během svých návštěv Londýna 12 pokut ve výši 2000 liber (52 800 korun) poté, co jeden z jeho řidičů vjel do zóny s nízkými emisemi, a tři pokuty v celkové výši přes 700 liber (18 480 korun) za porušení ultranízkých emisních pravidel. Informoval o tom deník The Guardian.
Systémy, které zavedl londýnský starosta Sadiq Khan, vyžadují, aby vozidla, která nesplňují současné emisní normy, platila poplatek za vjezd do hlavního města. Řidičům, kteří tak neučiní, hrozí pokuta až 3000 liber (79 200 korun) denně. Jelikož Neivovo vozidlo vyhovovalo normám, jeho společnost poplatek nezaplatila.
Pokuta za nevědomost
Neiva je jedním z tisíců řidičů, kteří doplatili na málo známý požadavek na předběžnou registraci svých vozidel u Transport for London (TfL). Ti, kteří tak neučiní, mají svá vozidla standardně klasifikována jako vysokoemisní.
Minibus, registrovaný na Neivovu společnost JD Limousine, byl chybně klasifikován jako těžké dieselové vozidlo, které nemůže vjet do zón s nízkými emisemi.
Kvůli zpoždění při odesílání pošty a zpracování většina zmeškala možnost slevy za předčasnou platbu v době, kdy obdrží oznámení o pokutě. V mnoha případech se pokuta zdvojnásobila, protože nebyla zaplacena ve 28denní lhůtě splatnosti.
Guardian odhalil, že francouzský řidič dostal pokutu téměř 11 000 liber poté, co se v autě splňujícím emisní limity zúčastnil svatby svého syna v Londýně. Skupina řidičů ve Francii plánuje právní hromadnou žalobu proti TfL poté, co obdržela vysoké pokuty, aniž by jim byla dána možnost prokázat dodržování předpisů. Od ledna do září loňského roku bylo majitelům aut registrovaných v zahraničí vydáno celkem 18 962 oznámení o uložení pokuty (PCN).
I když předložil důkaz, že pravidla neporušil, pokuty nebyly zrušeny
Neiva napadl pokuty před šesti měsíci a předložil důkaz, že jeho dodávka byla osvobozena od poplatků za emise, ale teprve před měsícem obdržel odpověď, že se jeho odvolání zvažuje. Když později zaregistroval své vozidlo, TfL uznal, že bylo osvobozeno od poplatků. Jeho nezaplacené pokuty však byly zrušeny až po zásahu Guardianu a stejně tomu bylo i u dalších řidičů.
Neiva k tomu řekl: „Je to jen malá společnost a [my] se snažíme dodržovat pravidla. Takže to bylo velmi děsivé, zvláště když víte, že jste respektovali pravidla,“ a jeho řidič dodal: „Čekání je frustrující, zvláště když nepřicházejí žádné odpovědi a stále dostáváte PCN, která neustále přibývají.“
TfL řekl Guardianu, že zámořští řidiči jsou povinni registrovat svá vozidla od roku 2008. Mluvčí TfL řekl, že pokuty budou zrušeny, pokud řidiči prokáží, že jejich vozidla vyhovují podmínkám.