I přesto, že dopady inflace na sobě pociťuje 85 procent z nich, téměř dvě pětiny lidí věří, že budou v tomto roce s financemi vycházet lépe než v roce předchozím.
Obavy z cen energií na začátku roku klesly, ale stále jsou jedním z hlavních strašáků. Dopady vládního úsporného balíčku na sobě pociťuje 44 procent lidí. I v tomto roce Češi a Češky dále šetří na potravinách, energiích a omezují návštěvy restaurací. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Generali Investments CEE, který proběhl na přelomu letošního ledna a února.
Jídlo, energie, restaurace
„V loňském roce čelily české domácnosti negativním dopadům vysoké inflace a obavám z vývoje cen energií. Zároveň klesl HDP a nedařilo se průmyslu. Prognózy na rok 2024 však předpovídají růst české ekonomiky o více než jedno procento. Optimističtí můžeme být též ve vidině růstu spotřeby domácností, a to díky klesající inflaci, která by letos měla dosáhnout 2,6 procenta. Také ceny energií se konečně stabilizovaly a pozitivně zapůsobí také klesající úrokové sazby. Díky souběhu těchto vlivů by se spotřebitelům mělo v novém roce finančně ulevit,“ uvedl k průzkumu Radomír Jáč, hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE.
Ačkoli obavy Čechů a Češek z inflace klesají (v polovině předchozího roku bylo kvůli inflaci nervózních 46,3 procenta lidí, nyní se jedná o jednu třetinu), v určitých oblastech stále šetří. Proti dopadům inflace se lidé stále nejvíce brání šetřením na potravinách, výdaje na ně omezuje více než 57 procent z nich.
Strašákem nadále zůstávají ceny energií. Snížit spotřebu energií nebo vody kvůli ušetření se pokoušejí téměř dvě třetiny lidí. Číslo je vysoké, oproti prosinci loňského roku jde však o pokles o téměř sedm procent. Naopak stoupl podíl Čechů a Češek, kteří omezují návštěvy restaurací. Do restaurací nyní chodí méně 53,7 procenta dotázaných.
Naopak nejméně obyvatelstvo Česka šetří na volnočasových aktivitách pro děti, konkrétně jde o 8,7 procenta. Ani cesty autem lidé neodkládají, kvůli dopadům inflace jezdí autem méně 17,8 procenta dotazovaných. Omezování a rušení předplatného (například streamovacích služeb) se pak týká více než pětiny lidí (22,5 procenta). Kompletní výsledky najdeš tady.