Hlavní město letos čeká zahájení několika stavebních projektů celkem za více než 50 miliard korun. Vyrostou nové veřejné budovy i objekty dopravní infrastruktury.
„Letošní rok je nebývale významný z hlediska veřejné výstavby. Zahájeny budou stavební práce na několika zásadních projektech, díky kterým Pražané pocítí změnu. Energii z papíru letos přeneseme do města,“ uvádí náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček.
Koukni na výběr projektů:
Václavské náměstí
Revitalizace oblasti byla v plánu od roku 2005. Záměr se později doplnil o tramvajovou trať. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklistickou dopravu. Změny by měly být dokončeny v roce 2026.
- Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy
- Investiční náklady – horní část: 1,2 mld. Kč
Náměstí Jiřího z Poděbrad
Kompletní revitalizace náměstí, která započala již v lednu, přinese nová stromořadí a zeleň, dále také systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb. Dokončení je plánováno na rok 2027.
- Investor: Hlavní město Praha
- Investiční náklady: 478 mil. Kč včetně DPH
Masarykovo nádraží
Dostavba nádraží přinese kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která rozšíří prostupnost lokality. Výstavba probíhá od února, dokončena by měla být v roce 2027.
- Investor: Správa železnic
- Investiční náklady: 3,4 mld. Kč
Terminál Smíchov
Promění se také smíchovské nádraží, a to v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic zahájila první etapu rekonstrukce již v únoru 2023 a v příštím roce započne i návazná městská výstavba. Hotovo bude v roce 2030.
- Investor: Hlavní město Praha, Správa železnic
- Investiční náklady: Praha: 8 mld. Kč, Správa železnic: 4,9 mld. Kč
Metro D
Nová, 10,6 kilometru dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy se staví úsek Pankrác–Olbrachtova. Dokončení první etapy je naplánováno na podzim 2029.
- Investiční náklady: 14 mld. Kč
- Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy
Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)
Významným projektem bude záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho proměna na centrum evropského kosmického výzkumu. Přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností. Práce začnou na přelomu léta a podzimu a dokončení je naplánováno na příští rok.
- Investor: Hlavní město Praha
- Investiční náklady: cca 2,5 mld. Kč