Česká obchodní inspekce (ČOI) udělila obchodním řetězcům rekordní pokuty za klamavé slevové praktiky. Nejvíce postihů obdržely řetězce Penny Market, Billa a Albert.
Společnosti lákaly zákazníky na „vysoké slevy“, které měly být odváděny z tzv. „běžné ceny“. Běžná cena ale neodpovídala ceně za posledních 30 dnů, kterou je společnost povinna uvádět. Spotřebitelé tak neměli šanci zjistit, z jaké částky sleva vychází, protože původní cena chyběla, anebo byla uvedena tak nenápadně, že byla sotva čitelná. Informoval o tom server Novinky.
Největší pokutu za první čtvrtletí letošního roku dostal řetězec Penny, který tento „trik“ praktikoval i roky předtím. Letos ale dostal rekordních devět pokut v celkové výši 16,8 milionu korun. Inspekce však uvedla, že Penny Market měl předloni zisk ve výši 918 milionů korun, a že ani nejvyšší pokuta ho finančně nijak výrazně neohrozí.
Situace se poslední dobou začíná pomalu měnit. Některé řetězce po sérii kontrol a pokut upravují své cenovky, aby lépe odpovídaly zákonným požadavkům a „běžná cena“ zmizela. Zda jde o snahu napravit chyby, nebo jen o snahu vyhnout se dalším sankcím, není zatím jasné.
„Dbáme na to, aby zákazníci měli k dispozici všechny důležité informace v souladu s legislativou. U výrobků uvádíme aktuální akční cenu, nejnižší cenu za posledních třicet dní a dobu trvání akce,“ uvedla pro Novinky.cz mediální zástupkyně Penny Martina Dvořáková.
Pokuty udělené řetězcům za 1. čtvrtletí 2025
- Penny Market, devět pokut v celkové výši 16 889 000 korun
- Albert, čtyři pokuty v celkové výši 2 430 000 korun
- Billa, pět pokut v celkové výši 1 045 000 korun
- Kaufland, čtyři pokuty v celkové výši 175 000 korun
- Lidl, čtyři pokuty v celkové výši 280 000 korun
- Globus, dvě pokuty v celkové výši 18 000 korun