Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Anna-Marie Vondráková
dnes 5. července 2025 v 12:00
Čas čtení 1:54

Proč v pražských tramvajích schází klimatizace? Zablokovalo je hned několik politiků

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené
Proč v pražských tramvajích schází klimatizace? Zablokovalo je hned několik politiků
Zdroj: Pexels / Cristian Salinas Cisternas/volně k užití

Situace je totiž zamotanější, než si všichni myslíme. Klimatizacím brání především složitá byrokracie.

To, že se v letních měsících tramvaje v hlavním městě promění v saunu, asi všichni víme a část z nás měla tu čest si to zažít na vlastní kůži. Jednou z hlavních příčin je samozřejmě to, že lidé v plných vozech otevírají okna, čímž snižují účinnost klimatizace, či nedávné zjištění, že dopravní podnik ve velkých vedrech nevypravuje klimatizované vozy kvůli úspoře. Jenže ve velké části moderních vozů, přesněji v první sérii tramvají 15T, klimatizace jednoduše chybí.

Jak je možné, že ve městě, které ročně navštíví přes sedm milionů turistů, jezdí značná část tramvají bez klimatizace? Důvodů je několik, na Instagramu je rozepsal lídr městské strany Praha sobě Adam Scheinherr. Ukázalo se, že na vině je hned několik politiků, jeden z nich však přeci jen nese největší břímě.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Adam Scheinherr (@adamscheinherr)

Modely 15T totiž objednával před několika lety politik ODS Pavel Bém, jenže jej nenapadlo pořídit vozy rovnou klimatizované. Když pak chtěla Praha klimatizace do dopravních prostředků nainstalovat, ukázala se druhá zásadní chyba, ke které při koupi došlo. Město totiž pořídilo vozy, ale ne práva na jejich technickou dokumentaci. Tu vlastní Škoda Transportation a odmítá ji komukoliv vydat.

3. července 2025 v 13:23 Čas čtení 1:40 Arbeit macht merch. Republikáni prodávají trička s motivem tábora pro zadržené migranty Arbeit macht merch. Republikáni prodávají trička s motivem tábora pro zadržené migranty

Bez ní však není možné najít dodavatele, který by klimatizace nainstaloval, bez technické specifikace totiž není jasné, jaký typ je potřeba. V tu chvíli by DPP neautorizovanými zásahy navíc přišel o záruku. Jediný, kdo tak může klimatizace dodat, je překvapivě Škoda Transportation, ta by je ale nainstalovala za nesmyslně vysoké částky. Za každou klimatizaci chtěla tři miliony korun.

Neřešitelná situace

Vedení Prahy se tak ocitlo v mrtvém bodě. Mělo možnost vypsat otevřené výběrové řízení, ale s nastavenými podmínkami pro předem jasně zvoleného vítěze, což by pravděpodobně zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zakázku by město také mohlo zadat formou jednacího řízení bez uveřejnění přímo předem vybranému dodavateli, což zákon dovoluje.

3. července 2025 v 11:46 Čas čtení 1:54 Některé země EU mohou přijít o peníze. Nemusí dostat ani euro, varuje komisař Některé země EU mohou přijít o peníze. Nemusí dostat ani euro, varuje komisař

Jenže v tu chvíli se do situace vložili další politici a situaci ještě více zkomplikovali. Tehdejší radní Hana Kordová Marvanová jednací řízení bez uveřejnění nechtěla povolit a proti byli i Piráti. Praze tak ze všech stran hrozily výhrůžky trestním oznámením a nikomu se do řešení moc nechtělo.

Nové vedení Prahy už od roku 2018 objednává tramvaje klimatizované (poznáte je podle žlutého pruhu) a Dopravní podnik hl. m. Prahy nedávno konečně vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele, který klimatizacemi zbývajících 123 tramvají typu 15T dovybaví. Jenže je jasné, že proces nebude hotový ze dne na den a ve vybraných tramvajích se tak ještě nějakou dobu budeme péct.

„Komfort cestujících je pro nás důležitý, protože kvalitní MHD není jen o tom, že jezdí včas, ale i o tom, že se v ní dobře cestuje – v zimě teplo, v létě klimatizace,“ uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. Tak jen doufejme, že politici opravdu budou mít v zájmu komfort nás, kteří tramvajemi jezdíme, a nebudou vymýšlet zbytečné komplikace.

Domů
Sdílet
Diskuse