Situace je totiž zamotanější, než si všichni myslíme. Klimatizacím brání především složitá byrokracie.
To, že se v letních měsících tramvaje v hlavním městě promění v saunu, asi všichni víme a část z nás měla tu čest si to zažít na vlastní kůži. Jednou z hlavních příčin je samozřejmě to, že lidé v plných vozech otevírají okna, čímž snižují účinnost klimatizace, či nedávné zjištění, že dopravní podnik ve velkých vedrech nevypravuje klimatizované vozy kvůli úspoře. Jenže ve velké části moderních vozů, přesněji v první sérii tramvají 15T, klimatizace jednoduše chybí.
Jak je možné, že ve městě, které ročně navštíví přes sedm milionů turistů, jezdí značná část tramvají bez klimatizace? Důvodů je několik, na Instagramu je rozepsal lídr městské strany Praha sobě Adam Scheinherr. Ukázalo se, že na vině je hned několik politiků, jeden z nich však přeci jen nese největší břímě.
Modely 15T totiž objednával před několika lety politik ODS Pavel Bém, jenže jej nenapadlo pořídit vozy rovnou klimatizované. Když pak chtěla Praha klimatizace do dopravních prostředků nainstalovat, ukázala se druhá zásadní chyba, ke které při koupi došlo. Město totiž pořídilo vozy, ale ne práva na jejich technickou dokumentaci. Tu vlastní Škoda Transportation a odmítá ji komukoliv vydat.
Bez ní však není možné najít dodavatele, který by klimatizace nainstaloval, bez technické specifikace totiž není jasné, jaký typ je potřeba. V tu chvíli by DPP neautorizovanými zásahy navíc přišel o záruku. Jediný, kdo tak může klimatizace dodat, je překvapivě Škoda Transportation, ta by je ale nainstalovala za nesmyslně vysoké částky. Za každou klimatizaci chtěla tři miliony korun.
Neřešitelná situace
Vedení Prahy se tak ocitlo v mrtvém bodě. Mělo možnost vypsat otevřené výběrové řízení, ale s nastavenými podmínkami pro předem jasně zvoleného vítěze, což by pravděpodobně zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zakázku by město také mohlo zadat formou jednacího řízení bez uveřejnění přímo předem vybranému dodavateli, což zákon dovoluje.
Jenže v tu chvíli se do situace vložili další politici a situaci ještě více zkomplikovali. Tehdejší radní Hana Kordová Marvanová jednací řízení bez uveřejnění nechtěla povolit a proti byli i Piráti. Praze tak ze všech stran hrozily výhrůžky trestním oznámením a nikomu se do řešení moc nechtělo.
Nové vedení Prahy už od roku 2018 objednává tramvaje klimatizované (poznáte je podle žlutého pruhu) a Dopravní podnik hl. m. Prahy nedávno konečně vyhlásil veřejnou zakázku na dodavatele, který klimatizacemi zbývajících 123 tramvají typu 15T dovybaví. Jenže je jasné, že proces nebude hotový ze dne na den a ve vybraných tramvajích se tak ještě nějakou dobu budeme péct.
„Komfort cestujících je pro nás důležitý, protože kvalitní MHD není jen o tom, že jezdí včas, ale i o tom, že se v ní dobře cestuje – v zimě teplo, v létě klimatizace,“ uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. Tak jen doufejme, že politici opravdu budou mít v zájmu komfort nás, kteří tramvajemi jezdíme, a nebudou vymýšlet zbytečné komplikace.