Airbnb, eBay, Vinted a další aplikace budou sdílet více informací s finančním úřadem.
Vyděláváš nějakou korunu na platformě eBay nebo třeba pronájmem formou Airbnb? Od 1. ledna 2024 jsou tyto společnosti povinny shromažďovat údaje o transakcích a poskytovat je daňovým úřadům. Populární daň z příjmů se tak po novém zákoně výrazně zpřísní, informovalo BBC.
Výše zmíněné digitální platformy budou muset vykazovat příjmy svých uživatelů a uživatelek z prodeje ručně vyráběných předmětů, oblečení z druhé ruky a také příjmy z krátkodobých pronájmů, práce na volné noze nebo rozvozu jídla. Lidé, kteří si takovým způsobem přivydělávají, se tak setkají s přísným daňovým sítem.
Pro daňový, platební a celní úřad Spojeného království (HMCR) tak bude jednodušší zjistit, kdo by měl přiznávat dodatečné příjmy, což se v mnoha případech neděje. Nová pravidla se ale nevztahují jen na Velkou Británii, ale na všechny země, které se přihlásily k pravidlům mezinárodní Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), tedy i včetně Česka.
Koho se novinka týká?
Pravidla pomohou potlačit daňové úniky, protože s prodejci na digitálních platformách se nyní bude zacházet více jako s tradičními podniky. První povinnost firem hlásit informace úřadům nastane na konci ledna 2025 a bude zahrnovat informace, jako je daňové identifikační číslo, údaje o bankovním účtu a hodnota a objem transakcí u prodejců, jejichž činnost je dostatečně rozsáhlá.
Podle pravidel stanovených OECD nebudou firmy povinny sdílet údaje o prodejcích a prodejkyních, kteří uskuteční méně než 30 transakcí nebo vydělají méně než 2000 eur ročně, v přepočtu tedy necelých 50 tisíc korun. Co se týče pronájmu, fyzické osoby mají na peníze vydělané prostřednictvím nemovitostí nárok na nezdanitelnou částku ve výši 1000 liber, tedy lehce přes 28 tisíc korun.
Lidé, kteří vydělávají přes tyto platformy méně, než říkají výše uvedené limity, nemusí vyplňovat daňové přiznání, ale měli by si vést záznamy pro případ, že by o ně byli požádáni.
Podle výkonného ředitele platformy Vinted Adama Jaye se nová pravidla velkého množství uživatelů a uživatelek nedotknou. „Ve skutečnosti překračuje tuto hranici velmi malá část lidí na naší platformě,“ uvedl pro BBC. „Budeme tyto prodejce aktivně oslovovat a vysvětlovat jim, jaké jsou nové požadavky a proč existují,“ doplnil.