Z předběžného zjištění Drážní inspekce, o kterém její zástupci informovali na středeční konferenci, vyplývá, že strojvedoucí rychlíku, který byl součástí tragické nehody v Pardubicích, projel červenou i přes varování na návěstidle.
Vlak se před nehodou rozjížděl, aby vyjel z nádraží. „Už na předchozím návěstidle, které míjel, bylo varování, že na dalším bude červená, a byla tam snížená rychlost na 50 kilometrů v hodině,“ uvedl podle Novinek na konferenci generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Červené světlo dle něj musel strojvedoucí vidět na konci nástupiště, přesto ho přejel. Jak sám vypověděl, byl přesvědčen, že jel na zelenou. Později si chybu uvědomil a vlak zastavil, ale proti němu jel druhý nákladní vlak, který se zastavit nepodařilo. Podle inspektora chtěl zahájit couvání, což nestihl.
Dispečeři prý varovali i strojvedoucího druhého vlaku a zmáčkli generální tlačítko stop, kterým se automaticky zastaví všechny vlaky v okolí, v tu chvíli už však probíhal střet.
Evropský vlakový zabezpečovač ETCS, který by nehodě zabránil, bude v Pardubicích aktivován do konce září. Původně to mělo být až v listopadu.
ETCS je celoevropský zabezpečovací systém, který má zajistit jednotnou železnici a vyšší bezpečnost na ní. Měl by také zajišťovat, aby vlaky mohly volně přejíždět z jedné země do druhé.
Systém má nahradit zastaralé, vzájemně nespolupracující systémy. Skládá se z mobilní části, která se namontuje na jednotlivá vozidla, a z traťové části, která se instaluje podél tratí. Pro komunikaci mezi nimi se bude používat speciální bezdrátová síť.
Ke srážce vlaků v Pardubicích došlo minulý týden. Zemřeli při ní čtyři lidé, dalších 27 bylo zraněno. Dle slov ministra dopravy Martina Kupky již nikdo ze zraněných v nemocnici není.