Mezi nejčastější prohřešky patřilo inzerování falešných slev a špatné markování.
Vůbec nejvyšší pokutu dostal za třetí čtvrtletí řetězec Billa. Celkem musí zaplatit 940 000 korun. Za poslední tři měsíce mu Česká obchodní inspekce vyměřila trest ve výši 2 115 000 korun, informuje stanice CNN Prima NEWS.
O něco nižší částku pak inspekce udělila řetězci Lidl, za celkově pět pokut (o dvě méně, než Billa) zaplatí 867 000 korun. Za předchozí čtvrtletí je na tom ale výrazně lépe, za rok 2024 musel doposud uhradit 1 085 000 korun.
Na třetím místě za aktuální čtvrtletí pak skončil Penny Market (240 000 korun). Hned za ním řetězec Tesco, Hruška a Coop. Podle serveru Kverulant.org tak Česká obchodní inspekce rozdala celkově 33 pokut ve výši přesahující dva miliony korun.
Jedním z nejčastějších provinění bylo špatné uvádění slev na cenovkách. V lednu 2023 totiž začala platit novela o ochraně spotřebitele, která reagovala právě na na marketingové praktiky prodávajících. „Typickým příkladem bylo krátkodobé navýšení ceny, z které byla následně vypočítána sleva. V některých případech pak konečná cena zboží po poskytnutí slevy z navýšené ceny mohla být i vyšší, než cena zboží před jejím krátkodobým navýšením,“ upozorňuje web.
„Kaufland u olivového oleje Costa d’Oro uvedl na cenovce aktuální cenu 149,90 Kč, přeškrtnutou cenu 269,90 Kč a vyjádření slevy 44 %. Avšak nejnižší cena za posledních 30 dní před poskytnutím slevy byla 140 Kč, nikoli 269,90 Kč. Ve skutečnosti tak Kaufland prodával tento olej dráž než původně. O žádnou slevu tak nešlo,“ uvádí jako příklad. Dalším problémem u obchodníků bylo dle ČOI i špatné markování zboží.