Řetězce supermarketů měly lhát o slevách, na které lákaly zákazníky a zákaznice, za což teď zaplatí tučnou částkou.
Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila v posledním čtvrtletí supermarketům, jako je Penny, Billa nebo Albert, celkem 54 pravomocných pokut z důvodu porušení zákona na ochranu spotřebitele. Pokuty se vyčíslily na šest milionů korun. Informuje o tom server Novinky.
Pokuty se netýkají pouze falešných slev, ale i prodeje alkoholu a cigaret nezletilým či špatného účtování cen. Nejhůře dopadl Penny Market, což není úplně překvapivé, jelikož právě on patří mezi dlouhodobě nejpokutovanější. ČOI mu nařídila zaplatit jedenáct pokut za celkem 2,2 milionu korun.
Bille bylo uděleno šest pokut ve výši 1,6 milionu korun, Albert platí pět pokut za dohromady 1,1 milionu korun. Jediné dva řetězce obstály ve čtvrtém čtvrtletí bez pokut, jsou jimi Globus a Makro.
Například v jedné prodejně Penny na Plzeňsku během jednoho dne našli inspektoři celkem 15 položek zboží, u kterých nebyly slevy správně vypočtené z nejnižší ceny za posledních třicet dnů. Takhle podobně to pak funguje i u dalších řetězců.
Problémem je, že pokuty jsou v poměru k výši tržeb nízké, a právě proto se supermarkety nezdráhají nadále vytvářet tyto fígle.
„Pokuty jsou tak nízké, že často nevedou ke zjednání nápravy. Neustále se proto opakují stejné prohřešky. Je evidentní, že pro mnohé řetězce je výhodnější zaplatit nízkou pokutu a dál podvádět zákazníky,“ uvedl ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček.