Na Facebooku se šíří nová vlna podvodů, které zneužívají jména známých českých e-shopů a lákají na nereálné slevy až 90 procent. Tisíce lidí už kvůli nim přišly o peníze, zatímco stát i Facebook reagují pomalu.
Takřka dokonalé vizuální kopie populárních e-shopů jako jsou Sportisimo, Tescoma nebo Super zoo cílí hlavně na lidi nakupující přes telefon. Reklamy pak lákají na nereálné slevy, třeba 70 až 90 procent na celý sortiment. Před podvodem nyní vydal varování Svaz obchodu a cestovního ruchu.
Slevy jsou podle jeho prezidenta Tomáše Prouzy prvním velkým varovným signálem. „Podvody jsou technicky velmi dobře připravené. Poškozené e-shopy už evidují tisíce zoufalých zákazníků*zákaznic, kteří*ré čekají na zboží, které nikdy nepřijde,“ říká.
Reakce státu i platforem je zatím minimální. „Informovali jsme Facebook, Českou obchodní inspekci i Policii ČR. Přesto reklamy běží dál a podvodné weby se jen přesouvají na nové domény,“ vysvětluje Luboš Rejchrt ze Super zoo.
Dodává, že by v případě takto jasných podvodů měly úřady jednat bez prodlení, okamžitě varovat spotřebitele, zablokovat falešné weby a přimět Facebook ke stažení reklam. „Místo toho ale sledujeme, jak tisíce lidí přicházejí o peníze, zatímco reakce kontrolních orgánů i Facebooku je prakticky nulová,“ vysvětluje.
Jak se podle expertů chránit
2) Čti pozorně nabídku, pokud vidíš chyby v překladech nebo špatně umístěnou desetinou čárku u ceny, kontaktuj call centrum obchodu a ověř si, že je nabídka reálná.
3) Nenech se zlákat vysokými slevami u známých značek, nabízených na cizích e-shopech.
4) Plať platební kartou (umožňuje reklamaci platby u banky).
5) Podezřelé reklamy na sociálních sítích nahlašuj přímo v aplikaci.
6) Podvodné weby hlas České obchodní inspekci přes e‑podatelnu na adrese https://coi.gov.cz/podatelna/ nebo e-mailem na [email protected].
7) V případě vyšší škody podej trestní oznámení na Policii ČR.
8) O negativních zkušenostech nebo možných podvodech co nejčastěji mluv se svým okolím a varuj je před novými druhy podvodů.
Prouza také mluví o tom, že je jasné, že podobných útoků bude přibývat. A pokud se nezmění legislativa, která by umožnila okamžitě blokovat podvodné stránky a reklamy, budou mít podvodníci*podvodnice dál otevřené dveře.