Týkat se však bude pravděpodobně jen těch nejmladších. Známkování by neměli být prvňáci a druháci na základních školách.
Se změnou počítá dlouhodobý plán Ministerstva školství, v novele školského zákona, která by měla přinést i výrazné omezení odkladů povinné školní docházky, se totiž objevuje požadavek na to, aby děti v prvním a druhém ročníku základní školy známkovány nebyly. Dosud od známek odstoupilo jen pár vybraných škol, nyní by však ke změně mělo dojít plošně. Novele by se navíc mělo dařit, podporují jí jak vládní strany, tak i opozice.
Nejčastější alternativou klasických číselných známek je slovní hodnocení, ve kterém učitelé žáky zhodnotí komplexněji a přesněji. Ve středočeském Lužci nad Vltavou ale letos prvňáci odešli s barevným semaforem místo známek. „Děti se orientují podle semaforu – zelená, oranžová, červená. Mají své portfolio s učebními plány, a na konci každého týdne si vybarvují, jak to ze svého pohledu zvládli. A vedle toho dává hodnocení i paní učitelka. K tomu se pak vždycky mohou vyjádřit také rodiče,“ vysvětlila pro server Seznam Zprávy ředitelka školy Pavla Kopeluková.
Změny ale zatím ministerstvo neplánuje ve vyšších ročnících, například u žáků na druhém stupni základních škol navíc často hrají důležitou roli v rámci přijímacích řízení na střední školy. Ačkoliv by nemusely. Od minulého roku totiž změna školského zákona stanovila, že střední školy a gymnázia na známky z minulých úseků studia vůbec nemusí přihlížet. Na velké části z nich k tomu přitom stále dochází.
Novela by neměla přinést jen konec známkování, ale i změnu v odkladech školní docházky. Aktuálně tak totiž usedá do školních lavic každé čtvrté dítě, což je pětinásobek nad evropským průměrem. Mělo by tak dojít ke změně klíčového přístupu- nezkoumat tedy, zda je dítě připravené na školu, ale jestli je škol připravená na dítě. Měli bychom tak na základních školách vídat více speciálních pedagogů, kteří dětem přechod ulehčí.