Děti mění způsob, jakým se učí. Třetina žáků a žaček základních škol si dnes bez AI nepředstaví přípravu do školy. Výzkum Národního institutu SYRI ukazuje, že umělá inteligence ovlivňuje, co považujeme za důležité umět.
Rozvoj umělé inteligence změnil mnoho oblastí lidského života. Zásadní vliv měl také na školství. Z výzkumu Národního institutu SYRI vyplývá, že třetina žáků a žaček základních škol pravidelně používá umělou inteligenci k přípravě do výuky. Stejné množství si myslí, že není potřeba učit se vědomosti nazpaměť.
„Od roku 2022 a 2023, kdy nastal boom v dostupnosti kreativní umělé inteligence, procházejí studenti*studentky hodnotovými obraty. Čím dál více si jich myslí, že už není důležité některé předměty studovat a učit se znalosti nazpaměť,“ popisuje výzkumník Národního institutu SYRI Tomáš Lintner.

Problém může nastat u dětí s horšími známkami a s nižší znalostí daných předmětů. Podle Lintnera je problematické, že mohou mít žáci a žačky horší výsledky právě kvůli tomu, že využívají AI špatným způsobem. „Mohou chtít jen rychlé a jednoduché odpovědi, což ale nemusí být dobré pro jejich růst,“ vysvětluje.
Dodává ale, že to celé může být jinak. „Žáci*žačky, kteří mají nejhorší výsledky ve sledovaných předmětech, mají větší motivaci využívat AI při přípravě do školy, například proto, že mají pocit, že jim ve škole není věnována dostatečná pozornost,“ uvádí.
Za klíčové Lintner považuje učit děti, jak AI využívat efektivně a eticky. V umělé inteligenci vidí výzvu i příležitost. „Záleží na tom, jak se k věci postaví vzdělávací systém. Pokud se tato příležitost využije, bude to mít dobré následky. Z různých výzkumů je prokázané, že když se umělá inteligence používá správným způsobem a děti i učitelé se s ní naučí pracovat, může to mít za následek zvýšenou motivaci žáků*žaček k učení a lepší vzdělávací výsledky,“ uzavírá.