Lifestylový obsah, který inspiruje, vzdělává i baví, najdeš na webu Refresher.
Články o módě, hudbě, sportu či jiných zajímavostech najdeš na webu Refresher. Čti rozhovory se zajímavými osobnostmi, otestuj se v kvízech, načerpej inspiraci, co sledovat, poslouchat nebo jaké trendy právě letí. Sleduj lifestylový obsah na webu Refresher.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na www.refresher.cz
Anna Sochorová
dnes 23. června 2025 v 7:53
Čas čtení 1:01

Třetina českých dětí se už nechce učit nazpaměť. Čím dál více využívají AI

Kategorie:
Česko
Uložit Uložené
Třetina českých dětí se už nechce učit nazpaměť. Čím dál více využívají AI
Zdroj: Freepik/volně k užití (ilustrační foto)

Děti mění způsob, jakým se učí. Třetina žáků a žaček základních škol si dnes bez AI nepředstaví přípravu do školy. Výzkum Národního institutu SYRI ukazuje, že umělá inteligence ovlivňuje, co považujeme za důležité umět.

Rozvoj umělé inteligence změnil mnoho oblastí lidského života. Zásadní vliv měl také na školství. Z výzkumu Národního institutu SYRI vyplývá, že třetina žáků a žaček základních škol pravidelně používá umělou inteligenci k přípravě do výuky. Stejné množství si myslí, že není potřeba učit se vědomosti nazpaměť.

13. června 2025 v 12:02 Čas čtení 0:45 Meta vytáhla proti „svlékacím“ appkám. Umělá inteligence generující nahé fotky lidí měla desítky tisíc reklam Meta vytáhla proti „svlékacím“ appkám. Umělá inteligence generující nahé fotky lidí měla desítky tisíc reklam

„Od roku 2022 a 2023, kdy nastal boom v dostupnosti kreativní umělé inteligence, procházejí studenti*studentky hodnotovými obraty. Čím dál více si jich myslí, že už není důležité některé předměty studovat a učit se znalosti nazpaměť,“ popisuje výzkumník Národního institutu SYRI Tomáš Lintner.

Ilustrační fotografie.
Ilustrační fotografie. Zdroj: Unsplash/Taylor Wilcox/volně k užití

Problém může nastat u dětí s horšími známkami a s nižší znalostí daných předmětů. Podle Lintnera je problematické, že mohou mít žáci a žačky horší výsledky právě kvůli tomu, že využívají AI špatným způsobem. „Mohou chtít jen rychlé a jednoduché odpovědi, což ale nemusí být dobré pro jejich růst,“ vysvětluje.

Dodává ale, že to celé může být jinak. „Žáci*žačky, kteří mají nejhorší výsledky ve sledovaných předmětech, mají větší motivaci využívat AI při přípravě do školy, například proto, že mají pocit, že jim ve škole není věnována dostatečná pozornost,“ uvádí.

Za klíčové Lintner považuje učit děti, jak AI využívat efektivně a eticky. V umělé inteligenci vidí výzvu i příležitost. „Záleží na tom, jak se k věci postaví vzdělávací systém. Pokud se tato příležitost využije, bude to mít dobré následky. Z různých výzkumů je prokázané, že když se umělá inteligence používá správným způsobem a děti i učitelé se s ní naučí pracovat, může to mít za následek zvýšenou motivaci žáků*žaček k učení a lepší vzdělávací výsledky,“ uzavírá.

12. června 2025 v 11:26 Čas čtení 1:22 Toto je 10 profesí, které podle odborníků umělá inteligence nenahradí Toto je 10 profesí, které podle odborníků umělá inteligence nenahradí
26. května 2025 v 14:20 Čas čtení 0:58 Většina generace Z si dokáže představit vztah s AI. Výsledky nového průzkumu tě překvapí Většina generace Z si dokáže představit vztah s AI. Výsledky nového průzkumu tě překvapí
5. června 2025 v 17:16 Čas čtení 0:48 VIDEO: Virální rozhovory ze středověku rozbily internet. Tenhle výtvor AI tě zaručeně pobaví VIDEO: Virální rozhovory ze středověku rozbily internet. Tenhle výtvor AI tě zaručeně pobaví
Domů
Sdílet
Diskuse