Důvodem jsou nová přísná pravidla EU týkající se transparentnosti online kampaní.
Americký technologický gigant Meta v pátek oznámil, že od října zakáže na všech svých platformách politickou reklamu kvůli přísným pravidlům Evropské unie (EU) o transparentnosti. Informuje o tom TASR na základě zpráv agentur AFP a Euronews.
„Jedná se o obtížné rozhodnutí, které jsme přijali v souvislosti s připravovaným nařízením o transparentnosti a cílení politické reklamy (TTPA), které přináší značné provozní a právní nejistoty,“ uvedla Meta. Společnost zakáže na svých platformách Instagram, Facebook, Threads a Whatsapp všechny reklamy týkající se politiky, voleb nebo aktuálních společenských témat. Připojuje se tak k mateřské společnosti Google Alphabet, která se ke stejnému kroku rozhodla loni v listopadu.

TTPA je nařízení zaměřené na boj proti dezinformacím a zahraničnímu vměšování do voleb v členských státech EU. Legislativa vyžaduje, aby velké technologické firmy jasně označovaly politickou reklamu a také to, kdo ji zadal, jaký je její rozsah nebo na které volby je zaměřena.
Nařízení vstoupilo v platnost v dubnu 2024, ale většina jeho ustanovení bude plně provedena až 10. října letošního roku. Za jeho porušení hrozí společnostem pokuty až do výše šesti procent jejich ročního obratu.
Společnost Meta tvrdí, že povinnosti vyplývající z nového nařízení vytvářejí pro inzerenty a platformy v EU příliš složité a nejisté prostředí. Nová pravidla podle ní v konečném důsledku poškodí samotné Evropany.
„Jsme přesvědčeni, že personalizované reklamy jsou klíčové pro širokou škálu inzerentů, včetně těch, kteří se zapojují do kampaní s cílem informovat voliče o důležitých společenských otázkách, které formují veřejnou debatu,“ uvedla společnost.
„Nařízení, jako je TTPA, významně podkopávají naši schopnost nabízet takové služby, což má dopad nejen na dosah reklam inzerentů, ale také na schopnost voličů získat přístup ke komplexním informacím,“ uzavřela Meta. Zákaz politické reklamy se má vztahovat pouze na Evropu.