Výhercem soutěže o rekonstrukci hlavního nádraží je kodaňské studio Henning Larsen Architects. Reakce na vítězný návrh jsou různorodé, takhle vypadal návrh českých architektů, který skončil na třetím místě.
Český ateliér re:architekti, působící od roku 2011 ve spolupráci s italským baukuh a YellowOffice, k zadání přistoupil odlišně. Jeho projekt především zachovává původní odbavovací halu.
„Klíčovým tématem našeho návrhu bylo zachování hodnot stávající odbavovací haly. Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvádí Ondřej Synek z ateliéru re:architekti. „V případě nové odbavovací haly vidíme neopakovatelnou kvalitu v její velkorysosti, lapidárnosti a skvělé kvalitě detailů. Proto jsme se ji rozhodli bez velkých zásahů zachovat a zapojit do nového řešení celku nádraží, což hala ve své robustnosti a jednoduchosti snadno umožňuje,“ dodává k návrhu.
Jediný finálový návrh českého studia doplňuje stavbu o nová křídla. Ta obsahují především nové vstupy do objektu, které doplňují chybějící propojení od Václavského náměstí k Masarykově nádraží a spolu s úpravami parku zpřístupňují okolní části Prahy.
Návrh prosazuje umístění nové vlakové stanice S v zastávce Opera – tedy v prostoru mezi hlavním nádražím a Václavským náměstím – a stejně jako ten výherní počítá s napojením na plánovanou linku metra D.
Na střeše odbavovací haly navrhuje nahradit současné parkoviště novým městským prostranstvím s výhledem na novoměstské střechy, kam jsou restaurace, kavárny a prostor využitelný pro novou pobočku knihovny, uvádí v tiskové zprávě.