České obchodní řetězce reagovaly na snížení DPH, které platí od začátku roku 2024, a zlevňují vybrané zboží. Zákazníci se mohou těšit na nižší cenovky až u tisíců produktů.
Penny Market promítl nižší sazbu DPH ve svých prodejnách už na začátku prosince, tedy měsíc předtím, než novela zákona vstoupila v platnost. Zákazníci a zákaznice se ale v prodejnách setkávali se stejnými cenovkami, sleva jim byla odečtena až na pokladně.
Od nového roku Penny promítlo změny sazeb DPH do tisíců produktů. „Za nás můžeme našim zákazníkům slíbit, že i přes nejrůznější informace o zdražování my v průběhu ledna neplánujeme zvyšování cen potravin, a to ani v souvislosti se zdražováním energií nebo na základě rostoucích dodavatelských cen,“ uvedl vedoucí komunikace řetězce Tomáš Kubík s tím, že Penny naopak chystá další akce, kterými chce upevnit pozici Penny jakožto řetězce s nejnižšími cenami na trhu.
Kaufland zlevňuje až o deset procent
Konkurenční Kaufland dokonce oznámil, že snížení DPH u vybraných produktů z 15 na 12 procent promítne do koncových cen více, než kolik činí uvedený procentní rozdíl. U většiny produktů, které se od ledna přesouvají do vyšší sazby DPH, navíc plánuje zachovat původní cenovku. Jedná se především o nealkoholické nápoje či dětskou a speciální výživu.
Řetězec zaokrouhlil cenovku dolů u více než šesti tisíc produktů, kterých se nová sazba DPH týká. „Tisíc pět set produktů zlevníme dokonce o pět a více procent, některé položky až o deset procent,“ sdělila tisková mluvčí řetězce Kaufland Renata Maierl. Příkladem může být jogurt Olma Klasik 400 g, který doposud stál 29,90 koruny. Podle nižší sazby by měl stát 29,12 koruny, řetězec však jeho cenovku snížil až na 26,90 koruny, tedy o deset procent z původní ceny.
„Přesilovka proti inflaci“ v Lidlu
Snížení DPH promítl od ledna do svých cen také Lidl. Nové ceny se týkají tisícovky produktů, které nově stojí o šest procent méně. Řetězec navíc spustil kampaň „Přesilovka proti inflaci“, jejímž cílem je poskytovat zákazníkům a zákaznicím tu nejvyšší kvalitu za nejnižší možné ceny na trhu.
„Chceme podpořit české zákazníky a zároveň tak bojovat s inflací. Jsme si vědomi toho, že inflace je pro české domácnosti velkou zátěží. Proto jsme se rozhodli pro tento krok, který by měl zákazníkům pomoci snížit náklady na jejich každodenní nákupy,“ řekl jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup Zoltán Nepp.