Česko jako národ piva? To už možná neplatí tolik jako dříve.
Rostoucí ceny, ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků brzdí restart pivovarského trhu a jeho očekávaný návrat na hodnoty před rokem 2020. Lokální spotřeba piva se v roce 2023 snížila o 2,4 procenta. Kromě průměrné spotřeby piva na osobu klesl také export do zahraničí a vliv na celkové číslo měl také podíl prodejů v hospodách a restauracích. Vyplývá to z informací Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS).
„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích. Zároveň pozorujeme měnící se návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu či míchaným nápojům na bázi piva,“ říká Tomáš Slunečko, výkonný ředitel ČSPS.
Zatímco dříve se více než polovina českého piva vypila v hospodách a restauracích, loni klesl podíl čepovaného piva na celkových 30 procent. Nižší spotřeba piva v gastronomii ovlivňuje i celkovou průměrnou konzumaci piva na obyvatele, která v loňském roce dosáhla historického minima s hodnotou 128 litrů a překonala i nejnižší průměrné hodnoty spotřeby z doby covidových omezení.
Pozitivním trendem je pokračující růst obliby nealkoholického piva a tzv. beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Celkový výstav tohoto segmentu činil v loňském roce 1,42 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst o 9,3 procenta.
Co s tím? Podle odborníků může pomoci například právě probíhající hokejové mistrovství. Jeho spotřeba by se totiž právě díky turnaji mohla podle části hospod v následujících dvou týdnech výrazně zvýšit. „Já počítám o dvacet až pětadvacet procent navíc než při běžném provozu,“ uvedl pro ČT24 ředitel pivovaru Hostivar Milan Wimmer.
„Každá taková velká akce, zvlášť pořádaná v České republice, samozřejmě ovlivňuje spotřebu piva, v tuhle chvíli nedokážeme říct jak moc, ale samozřejmě jsme se předzásobili, abychom dokázali partnerským hospodám, akcím, zahrádkám nebo na šampionát do fanzón dodat dostatečné pivo,“ doplnil mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.