Menstruační potřeby si u nás stále nemůže dovolit mnoho žen, řetězec Tesco tak od konce května sníží jejich cenu o hodnotu DPH.
Společnost tak chce upozornit na stále přítomnou menstruační chudobu. Charakterizuje ji nedostupnost adekvátních menstruačních pomůcek, hygienických zařízení či vzdělání v oblasti menstruační hygieny. Podle odhadů si pak menstruační pomůcky nemůže dovolit každá desátá žena v Evropě.
„Od roku 2021 jsme zapojeni do distribuce hygienických vložek, které získáváme na základě vládního rozhodnutí od Správy státních hmotných rezerv ČR,“ uvedl předseda České federace potravinových bank Aleš Slavíček. „Dobrou zprávou je, že se od letošního roku zvýší počet takto rozdaných vložek na tři miliony kusů ročně,“ dodal.
V obchodech Tesco tak bude možné koupit pomůcky jeho privátní značky za snížené ceny. „I v dnešní době si bohužel řada žen u nás stále nemůže dovolit nákup menstruačních pomůcek. Jsou nuceny řešit tuto situaci různými způsoby, užívají vatu, noviny nebo smotky látky rozstříhané ze starého oblečení,“ upozornila Katarína Navrátilová, generální ředitelka společnosti Tesco Česká republika a ambasadorka kampaně. Dodala, že toto provizorní řešení má negativní vliv nejen na jejich zdraví, ale i na společenský život. „Nemohou chodit do školy, do práce nebo se účastnit společenských událostí,“ sdělila.
„Přístup společnosti Tesco Česká republika je velmi inspirativní a věříme, že najdeme společně další způsoby, jak ulehčit ženám a dívkám v době menstruace,“ doplnil Slavíček. Snahu známého řetězce ocenila i Lucie Gregorová, zakladatelka spolku SOLA. „To, že v České republice máme jedno z nejvyšších DPH, je i odrazem toho, jakým tabu téma menstruace je. Jsme velmi rádi, že v tématu menstruační chudoby získáváme tak silné spojence, jako je například Tesco,“ uvedla.