„Ahoj kyberšmejdi, já jsem Alenka, vaše nejhorší noční můra. O2 mě vytvořilo, abych plýtvala vaším časem,“ zní ve videu.
Podle předlohy britské stařenky Daisy má už i Česko svou AI babičku. Operátor O2 je velmi pokrokový a přišel s postavou, která je vytvořená umělou inteligencí, a jejím úkolem je držet podvodníky co nejdéle na drátě, aby se nedostali ke skutečným lidem, které mohou obrat o peníze.
Kampaň kyberšmejdi varuje veřejnost před vzrůstající hrozbou podvodných telefonátů. Alenka jakožto fiktivní hlas imituje důvěřivou babičku, která sem tam i něco zapomene, odlákává pozornost a zároveň sbírá informace o chování podvodníků, kteří už z ní šílí. „Já už na vás nemám nervy,“ ozývá se ze sluchátka a Alenka s klidem odpovídá: „To znám, to chce hořčík.“
„Alenka je umělá inteligence, kterou jsme v O2 vyvinuli, aby pomáhala v boji proti telefonním podvodníkům. Napodobuje starší dámu, která je důvěřivá, milá a trochu zapomnětlivá. Za babičkou Alenkou stojí kombinace špičkových technologií pro rozpoznávání řeči, generování přirozených odpovědí pomocí velkého jazykového modelu a realistická syntéza hlasu, které dohromady fungují bez zpoždění,“ říká David Daneš, marketingový ředitel O2.
Jak nenaletět?
Pouze operátor O2 každý den odhalí a následně blokuje až 100 tisíc podvodných hovorů, ve kterých se tito podfukáři snaží všemi možnými způsoby vyloudit z lidí peníze. Jak nenaletět podvodníkům?
👉🏼 Nikdy neklikejte na podezřelé odkazy: SMS nebo e-maily čtěte pozorně. Pokud si nejste jisti jejich pravostí, raději na ně neklikejte.
👉🏼 Nikomu nedávejte své přihlašovací údaje: banka, policie ani jakékoliv seriózní instituce po vás nikdy nebudou chtít vaše heslo, kód ze SMS nebo jiné citlivé údaje.
👉🏼 Využívejte dvoufázové ověření: pro důležité služby (e-mail, banka) používejte dvoufaktorové ověření kvůli větší ochraně.
👉🏼 Buďte obezřetní u telefonátů: podvodníci se často vydávají za bankéře, policisty nebo finanční poradce. Pokud si nejste jisti, vždy je lepší zavěsit a zavolat znovu na oficiální číslo.
👉🏼 Nikdy nic neřešte ve spěchu: čím více spěchu a nátlaku, tím větší je riziko podvodu. Vždy je lepší se zastavit a své další kroky řádně promyslet.
👉🏼 Podezření nahlaste, není to ostuda: pokud nabudete podezření z podvodného hovoru, nahlaste jej operátorovi.
👉🏼 Změňte výchozí hesla: u chytrých zařízení nikdy nenechávejte tovární hesla. Jsou snadno prolomitelná. Doporučené jsou také pravidelné aktualizace.
👉🏼 Pozor na podvodné soutěže a náhlé výhry: podvodníci vás často mohou kontaktovat na sociálních sítích s náhlou výhrou nebo žádostí o pomoc. Vždy buďte obezřetní.
👉🏼 Buďte opatrní také u známých a příbuzných: díky deepfake technologiím mohou podvodníci snadno napodobit hlas či tvář vašeho známého. Vždy si jej ověřte jiným komunikačním kanálem.
👉🏼 Vzdělávejte sebe i své blízké: nebojte se o problematice podvodníků mluvit s rodinou i svými blízkými, zejména staršími lidmi, kteří jsou v tomto směru náchylnější k podvodu.