Google přichází se změnami v oblasti internetové reklamy. Důvodem je hrozba obřích pokut od Evropské unie.
Společnost Google v pátek oznámila změny ve svých reklamních službách s cílem předejít riziku rozpadu kvůli obrovské pokutě od Evropské komise. EK v září Google potrestala částkou 2,95 miliardy eur za upřednostňování vlastních služeb a dala mu 60 dní na vyřešení problémů. Přestože Google souhlasil se změnami v oblasti reklamních technologií, s rozhodnutím EU nesouhlasí a chce se proti pokutě odvolat.
V čem byl problém?
Pokuta rozzlobila i amerického prezidenta Donalda Trumpa, který pohrozil novými cly pro EU, pokud se potvrdí. „Náš návrh plně řeší rozhodnutí bez rušivého rozpadu, který by poškodil tisíce evropských vydavatelů a inzerentů, kteří používají nástroje společnosti Google k růstu svého podnikání,“ uvedl mluvčí společnosti.
Internetový gigant prodává reklamu nejen na svých webových stránkách a v aplikacích, ale působí i jako zprostředkovatel pro firmy, které chtějí umístit reklamu jinde. To podle EU ztěžovalo pozici jejím konkurentům. Společnost Google v pátek uvedla, že její nejnovější plán zahrnuje okamžité změny produktů, jako například poskytnutí možnosti vydavatelům nastavit různé minimální ceny pro různé uchazeče při používání nástroje Google Ad Manager.
Co dál?
EU nyní posoudí tento návrh, který přichází v době, kdy balancuje mezi odhodláním prosazovat své technologické pravidla a opatrností neprovokovat Trumpa.
Ve čtvrtek zahájila EK nové vyšetřování americké společnosti podle pravidel digitální hospodářské soutěže pro podezření, že v žebříčcích vyhledávání nespravedlivě posouvá některá zpravodajská média níže. Google má problémy i ve Spojených státech. Americký federální soud začátkem tohoto roku rozhodl v jejím neprospěch v souvislosti s postupy v oblasti reklamních technologií. Společnost Google se snaží vyhnout nucenému prodeji v tomto případě ve Virginii a závěrečné argumenty se očekávají v pondělí. Soud by měl rozhodnout v následujících týdnech nebo měsících.