Modernizace dálnice D1, za kterou stát zaplatil cca 28,1 miliardy korun, zatím není dokončena a již nyní podle Nejvyššího kontrolního úřadu vykazuje známky nekvalitně odvedené práce.
Na opravovaných úsecích se podle NKÚ i nadále nachází mosty a nadjezdy, které ohrožují bezpečnost dopravy, a vozovka je kvůli přetíženým kamionům plná výtluk. Kontrola odhalila i další chyby, avšak Ředitelství silnic a dálnic ČR s výsledkem kontroly nesouhlasí, píší Novinky.
Mosty a nadjezdy na zrekonstruovaných úsecích dálnice D1 podle NKÚ ohrožují bezpečnost dopravy, stejně jako stav vozovky, který je nejen kvůli přetíženým kamionům plný výtluk a rychle chátrá. Kromě toho také nedošlo k dokončení modernizace některých odpočívadel a u dálnice stále chybí místa pro kamiony. Rekonstrukce dálnice, za kterou stát zaplatil cca 28,1 miliardy, tak byla podle úřadu vykonána nekvalitně.
„Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel,“ zní z NKÚ.
Dokumentace ŘSD, která se týká zajištění a řešení závad dálnice, je prý také neúplná, chaotická a obsahuje rozpory a nejasnosti. Kvůli tomu hrozí komplikace při reklamaci. „ŘSD v rozporu s uzavřenými smlouvami a svými vnitřními předpisy nezajistilo, aby dodavatelé prováděli opravy závad kvalitně a ve stanovených termínech. Opakovaný vznik závad svědčí o nekvalitním provedení oprav,“ dodává NKÚ.
Kdo za nekvalitní rekonstrukci dálnice D1 ponese odpovědnost, není jisté. ŘSD s výsledky kontroly nesouhlasí.