Energetický regulační úřad (ERÚ) ve čtvrtek uložil rekordní pokutu společnosti ARMEX ENERGY, a. s., kvůli nekalým obchodním praktikám. Zaplatit musí přes čtyři miliony korun za protispotřebitelské jednání.
Společnost dostala pokutu především za nedodržení fixované ceny, požadování úhrady neobjednaných dodávek energie nebo pozdní vyřizování reklamací. Výše pokuty je ale způsobena hlavně kvůli přestupku proti zákonu o ochraně spotřebitele, který společnost spáchala hned 55 dílčími útoky proti spotřebitelům. Rozhodnutí je pravomocné.
Firma na českém trhu působí přes 18 let a dodává energii téměř 80 tisícům lidí. Tržby společnosti ročně přesahují jeden a půl miliardy korun. Na svých stránkách uvádí, že jsou pro ni zákazníci na prvním místě, zjištění ERÚ tomu však neodpovídá.
Dodavatel energie se snažil převést své zákazníky z fixovaných na spotové kontrakty, které byly často mnohem méně výhodné. Cena spotových produktů se totiž mění dle vývoje na burze. Ačkoliv měli spotřebitelé dle smlouvy na fixované ceny nárok, v dopisech, které dodavatel zasílal zákazníkům, uváděl, že pokud s přechodem na „spoty“ nesouhlasí, mohou si vybrat buď alternativní ceníkový produkt, nebo smluvní vztah ukončit.
Ve správním řízení se společnost hájila tím, že ji k tomuto jednání opravňovaly obchodní podmínky. Ty však, jak upozorňuje členka Rady ERÚ Markéta Zemanová, měnila až dodatečně, aby nemusela dodržovat své závazky. Dodavatel mimo jiné i ve třech případech využíval agresivní obchodní praktiky a v 15 případech pak porušil energetický zákon tím, že nedodržel standard lhůty pro vyřízení reklamace vyúčtování.