Cílem je omezit praxi greenwashingu – klamavé reklamy nebo marketingu, při kterém je produkt nebo služba prezentována jako ekologická, udržitelná nebo šetrná k životnímu prostředí, i když to není pravda nebo je to pravda jen částečně.
Ve středu německá spolková vláda schválila návrh zákona, který začlení nová pravidla Evropské unie týkající se reklamy s environmentálními tvrzeními do vnitrostátní legislativy.
„Kdokoli propaguje své produkty s environmentálními tvrzeními, měl by být schopen je také prokázat,“ uvedla německá ministryně spravedlnosti Stefanie Hubigová. Dodala, že tento přístup je v zájmu spotřebitelů, kteří chtějí při nakupování činit informovaná
rozhodnutí.

Týká se to i Applu
Zákon byl přijat několik dní poté, co německý soud rozhodl, že společnost Apple musí stáhnout zavádějící reklamy, v nichž tvrdí, že její chytré hodinky jsou „uhlíkově neutrální“.
Podle návrhu zákona musí být každá reklama, která stanoví konkrétní cíle – například slib úplné recyklovatelnosti produktu do roku 2030 – podložena realistickým a veřejně dostupným plánem jejich dosažení. Zvláště přísná pravidla se budou vztahovat na reklamy týkající se emisí oxidu uhličitého.
V budoucnu již nebude možné označit produkt jako „klimaticky neutrální“, pokud je toho dosaženo pouze nákupem emisních kreditů.
Zároveň bude zakázána také vlastní certifikace výroby, kdy výrobce označuje svůj produkt jako „ekologický“, „udržitelný“ nebo „organický“ bez ověření nezávislým orgánem nebo oficiálním certifikačním systémem. Nové štítky budou muset být založeny buď na systémech vyvinutých vládními orgány, nebo na certifikačních mechanismech, které zajišťují nezávislé ověření třetími stranami.