Refresher News Česko
Stáhnout
X
TASR
19. června 2023 9:37

V Anglii objevili nový druh pancéřového dinosaura, může odhalovat až 145 milionů let staré souvislosti

Zdroj: National History Museum/©Stu Pond

Na ostrově Wight u jižního pobřeží Anglie objevili zkamenělinu dosud neznámého dinosaura. Patří k rodu ankylosaurus, který měl tělo pokryté krunýřem. TASR o tom informuje na základě zpráv agentury DPA a stanice BBC.

Dinosaurus dostal pojmenování Vectipelta barretti a jeho zkameněliny se nacházely ve skalách, které jsou staré 66 až 145 milionů let. Jedná se o první pozůstatky obrněného dinosaura objevené na tomto ostrově od roku 1865, kdy výzkumníci našli druh Polacanthus foxii. Oba objevy patří k rodu ankylosaurus.

18. června 2023 16:33 Čas čtení 0:54 MAPA: Trápí tě alergie na pyl? Tato místa v Česku hlásí jeho mimořádnou míru MAPA: Trápí tě alergie na pyl? Tato místa v Česku hlásí jeho mimořádnou míru

Stuart Pond, výzkumník z Přírodopisného muzea (Natural History Museum) v Londýně, považuje objevený exemplář za významný, neboť vysvětluje rozmanitost ankylosaurů v období křídy. „Prakticky 142 let byly všechny pozůstatky ankylosaurů z ostrova Wight zařazovány k Polacanthus foxii, slavnému dinosaurovi z tohoto ostrova,“ řekl Pond. Dosavadní objevy se proto budou muset přezkoumat.

Vectipelta barretti se od druhu Polacanthus foxii odlišuje kostmi v oblasti krku a páteře či strukturou pánve. Ačkoli oba pocházejí ze stejného ostrova, nejsou příbuznými druhy. Vectipelta barretti je podle vědeckého týmu blízký příbuzný některých čínských ankylosaurů. To může potvrzovat, že se tito dinosauři přesunuli z Asie do Evropy na začátku křídy (před 145 až 66 miliony let).

16. června 2023 14:31 Čas čtení 4:14 Třetina Čechů a Češek nespoří na důchod, i když ví, že je čeká chudoba. Kdy začít šetřit a s kolika miliony jít do penze? Třetina Čechů a Češek nespoří na důchod, i když ví, že je čeká chudoba. Kdy začít šetřit a s kolika miliony jít do penze?

Vectipelta barretti byl pojmenován podle profesora Paula Barretta, který v Přírodopisném muzeu pracuje již 20 let. Barretta tato pocta potěšila, ale dodal, že jakákoli fyzická podobnost je čistě náhodná, píše BBC.